The ball does get tainted:
La pelota si se mancha:
Author
Gárate Lagos, Tomás
Abstract
The school context is a true reflection of the frames of reference that we have in our society. Culture is entirety expressed within the classroom and, above all, in games, motor activities and sports. Thus, within these frames of reference, the symbolic meanings of gender (domination, patriarchy, violence and inequalities) are taught and actively reproduced or not, through reproductive teaching practices wich foundation is often unknown. Within these expressions, there is a particular sport that works like a photocopying machine of symbolic meanings that organizes the oppressive gender division with enormous force: Soccer. This essay will discuss how soccer reproduces harmful, oppressive and guarantor of inequality elements inside the scholar context, showing girls that their position is less valuable than that of boys. As a guide to this essay, the text called Gender and Physical Education. A look at the body in the school of Lucio Martinez and Alfonso García was used to understand how the school context, through football, reproduces and inscribes gender logics contrary to comprehensive education and freedom of people in the body of students. El contexto escolar es un fiel reflejo de los marcos de referencia que tenemos en nuestra sociedad. La cultura se expresa toda ella dentro de las aulas y, sobre todo, en los juegos, actividades motrices y deportes. Así, dentro de estos marcos de referencia, los significados simbólicos sobre género (la dominación, el patriarcado, la violencia y las desigualdades) son enseñados y reproducidos activamente o no, por prácticas docentes reproductivas, cuyo fundamento muchas veces se desconoce. Dentro de estas expresiones, existe un deporte en particular que funciona como una máquina fotocopiadora de significados simbólicos que organiza con una fuerza ingente la división opresora de género: El fútbol. En este ensayo se discutirá cómo el fútbol en contexto escolar reproduce elementos nocivos, opresores y garantes de la desigualdad, mostrándole a las niñas que su posición es menos valiosa que la de los niños. Como guía del ensayo, se utilizó el texto llamado Educación física y género. Una mirada al cuerpo en la escuela de Lucio Martinez y Alfonso García, para comprender cómo el contexto escolar, a través del fútbol, reproduce e inscribe en el cuerpo de las y los estudiantes lógicas de género contrarias a la educación integral y a la libertad de las personas.