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dc.creatorGalán, Lía
dc.date2022-04-06
dc.date.accessioned2023-01-18T16:29:45Z
dc.date.available2023-01-18T16:29:45Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/iter/article/view/1711
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220499
dc.descriptionWealth and poverty are recurring motifs in Seneca’s writings because they supporthis stoic conception by proposing a paradigm of sapiens, who detaches himself from all inner dependence on what is not his own and rejects the supervacua, that is,what obstructs his search for human perfection. Although in all his works there arereferences to the idea that luxuries and riches are contrary to the progress of thesage and that poverty is beneficial to the virtus, this is a particularly illuminatingtext: Hippolytus’ parliament in Phaedra (vv. 483-564). This discourse occurs inthe context of a situation that separates Seneca’s work from its Greek antecedents:Phaedra’s insane passion arises not from the intervention of a deity but from hercondition as a rich and powerful woman, and this is expressed by the nurse (v 204et seq.). Hippolytus will draw a picture of a remote golden age without greed, a pact(foedus) of harmonious collaboration between man and nature that will be brokenby the thirst for profit and the desire for riches, which causes numerous catastrophesand the advent of a dark age.en-US
dc.descriptionRiqueza y pobreza son motivos recurrentes en los escritos de Séneca pues apoyansu concepción estoica al proponer un paradigma de sapiens, quien se desliga de todadependencia interior de lo que no es propio y rechaza los supervacua, esto es, lo queobstruye su búsqueda de perfección humana. Si bien en todas sus obras aparecenreferencias a la idea de que lujos y riquezas son contrarias al progreso del sabio yque la pobreza es beneficiosa para la virtus, se trata aquí de un texto especialmenteesclarecedor: el parlamento de Hipólito en Phaedra (vv.483-564). Este discurso ocurreen el contexto de una situación que separa la obra de Séneca de sus antecedentesgriegos: la insana pasión de Fedra surge no por intervención de una deidad sinopor su condición de mujer rica y poderosa, y esto lo expresa la nodriza (v. 204 yss.). Hipólito trazará un cuadro de una remota edad de oro sin codicia, un pacto(foedus) de colaboración armónica entre el hombre y la naturaleza que se romperápor la sed de lucro y el afán de riquezas, lo que provoca numerosas catástrofes y eladvenimiento de una Edad oscura.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCentro de Estudios Clásicos Giuseppina Grammatico Amari, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/iter/article/view/1711/1679
dc.sourceIter; Núm. 26 (2020): XVI Encuentro Internacional de estudios Clásicos: "Riqueza y pobreza en el mundo clásico y su proyección en el mundo actual"; 127-141es-ES
dc.source0718-1329
dc.titleImpíus lucri furor (Séneca, Fedra 540)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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