Art and Truth
Arte y Verdad
Author
Rivera Cruchaga, Jorge Eduardo
Abstract
The author starts from the definition o f truth as 'adaequatio intellectusad rem'. Where 'intellectus' is understood as 'logos', 'res' as the thing itself,upon which falls the saying of the 'logos', and 'adequatio' as the "coincidence "or "equating" of that which is expressed in a propos al with the actual beingof the thing. Upon its being expressed, the thing's self enters a realm o f light,and man perceives it because he is "radically and entitively" touched by theone and whole being. The truth of the statement, if we understand it fromthat original dimensión which makes it possible, is quite cióse to the truth inart. Art is truth in its full execution. The language of art "truthens", its wordsummons things and invites them to enter "the clearing in the being". Whenthis being is brought forward, we talk about beauty. Beauty is the splendor o fthe being's truth in the hollows of feeling, and this is the most sublime way o fhuman intellection. El autor parte de la definición de la verdad como 'adaequatio intellectus adrem', donde 'intellectus' es comprendido como 'logos', 'res' como la cosa mismasobre la cual recae el decir del 'logos', y 'adaequatio' como la "coincidencia"o "igualación" de lo expresado en una proposición con el ser real de la cosa.Al ser expresado, el ser de la cosa entra en un ámbito de luz, y el hombre lopercibe porque está "radicalmente y entitativamente" tocado por el ser unoy total. La verdad del enunciado, si la entendemos desde aquella dimensiónoriginaria que la hace posible tiene una gran cercanía con la verdad del arte. Elarte es verdad en plena ejecución. El lenguaje del arte "verdadea", su palabraconvoca las cosas y las invita a entrar en "el claro del ser". Cuando este seres traído a presencia, hablamos de belleza. La belleza es el esplendor de laverdad del ser en el hondón del sentimiento, y este es la forma más sublimedel inteligir humano.