The Greek educational ideal in the early republican projects of Chile (1811-1832)
El ideal educativo griego en los primeros proyectos republicanos de Chile (1811-1832
Author
Huidobro Salazar, María Gabriela
Nieto Orriols, Daniel
Abstract
In the context of Chile’s independence, the first projects presented for theconstruction of an autonomous state (1811-1832) contemplated the education as a key area for the successful formation of a virtuous republic. Their authors, CamiloHenriquez, Manuel de Salas and Juan Egana, conceived a concept of educationassociated with politics, appealing to the Greek notion o f paideia as a referent tofollow. Their writings reflect, especially, a Platonic and Aristotelian influence. Thearticle aims at highlighting the influence of ancient Greek thought on Chilean patriotdocuments, as well as the image and ideas they had cultivated about the classical pastin matters of education. En el contexto de la independencia de Chile, los primeros proyectos presentadospara la construcción de un Estado autónomo (1811-1832) contemplaron a laeducación como un ámbito clave para la exitosa conformación de una repúblicavirtuosa. Sus autores, Camilo Henriquez, Manuel de Salas y Juan Egaña, concibieronun concepto de la educación asociado a la política, apelando a la noción griega depaideia como un referente a seguir. Sus escritos dan cuenta, especialmente, de lainfluencia platónica y aristotélica. El articulo tiene como objetivo relevar la influenciadel pensamiento griego antiguo en los documentos patriotas chilenos, así como laimagen y las ideas que éstos habían cultivado sobre el pasado clásico en materias deeducación.