DI CAVALCANTI DI GLAUBER: A FUNERAL PARTY FOR MODERNISM
Di Cavalcanti di Glauber: un entierro festivo para el modernismo
dc.creator | Serra Azul, Carolina | |
dc.date | 2022-11-08 | |
dc.date.accessioned | 2023-01-24T18:30:48Z | |
dc.date.available | 2023-01-24T18:30:48Z | |
dc.identifier | https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/68768 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220791 | |
dc.description | This article examines Glauber Rocha’s short film Di-Glauber, made in 1976, when the painter Di Cavalcanti, one of the creators of the 1922 Brazilian Modern Art Week, passed away. In his work, Glauber Rocha films the funeral of his friend Di Cavalcanti in a very peculiar way, without respecting social norms concerning funerals. In addition, during the editing process, Glauber Rocha inserts eloquent songs and “sambas”, which comment on the funeral images. In order to reflect upon Di-Glauber, this article is divided into two parts: the first briefly discusses Di Cavalcanti’s work and its relationship with Brazilian modernism; the second one approaches Glauber Rocha’s short film and seeks to interpret the sui generis way in which he focuses on the funeral of the painter. | en-US |
dc.description | Este artículo analizará el cortometraje Di-Glauber, realizado por el cineasta Glauber Rocha en 1976, año de la muerte del pintor Di Cavalcanti, uno de los creadores de la Semana de Arte Moderno de 1922. En esta película, Glauber Rocha filma el funeral de su amigo Di Cavalcanti de una manera muy peculiar, sin respetar las normas sociales propias de un funeral. Además, en la edición, Glauber Rocha introdujo cantos elocuentes y sambas, que comentan las imágenes del funeral. Para reflexionar sobre Di-Glauber, este artículo se divide en dos partes: la primera analiza brevemente la obra de Di Cavalcanti y su relación con el modernismo brasileño; la segunda se aproxima al cortometraje de Glauber Rocha, buscando interpretar el modo sui generis en que presenta el funeral del pintor. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades | es-ES |
dc.relation | https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/68768/71509 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Revista Chilena de Literatura | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista Chilena de Literatura; No. 106 (2022): Noviembre; pp. 429-458 | en-US |
dc.source | Revista Chilena de Literatura; Núm. 106 (2022): Noviembre; pp. 429-458 | es-ES |
dc.source | Revista Chilena de Literatura; n. 106 (2022): Noviembre; pp. 429-458 | pt-BR |
dc.source | 0718-2295 | |
dc.source | 0048-7651 | |
dc.subject | cine brasileño | es-ES |
dc.subject | modernismo brasileño | es-ES |
dc.subject | Semana de Arte Moderno de 1922 | es-ES |
dc.subject | Glauber Rocha | es-ES |
dc.subject | Di Cavalcanti | es-ES |
dc.subject | Brazilian cinema | en-US |
dc.subject | Brazilian Modernism | en-US |
dc.subject | 1922 Modern Art Week | en-US |
dc.subject | Glauber Rocha | en-US |
dc.subject | Di Cavalcanti | en-US |
dc.title | DI CAVALCANTI DI GLAUBER: A FUNERAL PARTY FOR MODERNISM | en-US |
dc.title | Di Cavalcanti di Glauber: un entierro festivo para el modernismo | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Chilena de Literatura
[0-9]{4}