Show simple item record

Di Cavalcanti di Glauber: un entierro festivo para el modernismo

dc.creatorSerra Azul, Carolina
dc.date2022-11-08
dc.date.accessioned2023-01-24T18:30:48Z
dc.date.available2023-01-24T18:30:48Z
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/68768
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220791
dc.descriptionThis article examines Glauber Rocha’s short film Di-Glauber, made in 1976, when the painter Di Cavalcanti, one of the creators of the 1922 Brazilian Modern Art Week, passed away. In his work, Glauber Rocha films the funeral of his friend Di Cavalcanti in a very peculiar way, without respecting social norms concerning funerals. In addition, during the editing process, Glauber Rocha inserts eloquent songs and “sambas”, which comment on the funeral images. In order to reflect upon Di-Glauber, this article is divided into two parts: the first briefly discusses Di Cavalcanti’s work and its relationship with Brazilian modernism; the second one approaches Glauber Rocha’s short film and seeks to interpret the sui generis way in which he focuses on the funeral of the painter.en-US
dc.descriptionEste artículo analizará el cortometraje Di-Glauber, realizado por el cineasta Glauber Rocha en 1976, año de la muerte del pintor Di Cavalcanti, uno de los creadores de la Semana de Arte Moderno de 1922. En esta película, Glauber Rocha filma el funeral de su amigo Di Cavalcanti de una manera muy peculiar, sin respetar las normas sociales propias de un funeral. Además, en la edición, Glauber Rocha introdujo cantos elocuentes y sambas, que comentan las imágenes del funeral. Para reflexionar sobre Di-Glauber, este artículo se divide en dos partes: la primera analiza brevemente la obra de Di Cavalcanti y su relación con el modernismo brasileño; la segunda se aproxima al cortometraje de Glauber Rocha, buscando interpretar el modo sui generis en que presenta el funeral del pintor.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/68768/71509
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista Chilena de Literaturaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; No. 106 (2022): Noviembre; pp. 429-458en-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 106 (2022): Noviembre; pp. 429-458es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; n. 106 (2022): Noviembre; pp. 429-458pt-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.subjectcine brasileñoes-ES
dc.subjectmodernismo brasileñoes-ES
dc.subjectSemana de Arte Moderno de 1922es-ES
dc.subjectGlauber Rochaes-ES
dc.subjectDi Cavalcanties-ES
dc.subjectBrazilian cinemaen-US
dc.subjectBrazilian Modernismen-US
dc.subject1922 Modern Art Weeken-US
dc.subjectGlauber Rochaen-US
dc.subjectDi Cavalcantien-US
dc.titleDI CAVALCANTI DI GLAUBER: A FUNERAL PARTY FOR MODERNISMen-US
dc.titleDi Cavalcanti di Glauber: un entierro festivo para el modernismoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record