Effectiveness of Phonological Awareness Stimulation in Preschoolers – A Systematic Review
Efectividad de la estimulación de la conciencia fonológica en preescolar: una revisión sistemática
dc.creator | Sá, Marta | |
dc.creator | Lousada, Marisa Lobo | |
dc.date | 2022-07-19 | |
dc.date.accessioned | 2023-01-25T12:53:19Z | |
dc.date.available | 2023-01-25T12:53:19Z | |
dc.identifier | https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/64161 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-4692.2022.64161 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220810 | |
dc.description | Phonological awareness is a strong predictor of reading and writing skills development. Several programs have been developed and tested for the stimulation of phonological awareness, but the degree of variation among them makes it difficult to compare the different methods. A synthesis of the literature on phonological awareness stimulation programs is needed to examine the effectiveness of PA programs while considering the variability that exists between the methodologies used. This systematic review aimed to 1) synthesize the literature on PA stimulation programs in typically developing children; 2) examine the effectiveness of PA programs; 3) critically appraise the methodology of PA stimulation programs. Central, Medline, Pubmed, Scopus, and Web of Knowledge were used to conduct an extensive literature search. A total of 10 articles met the eligibility criteria and were included in the present study. Results showed that, in general, the phonological awareness stimulation programs carried out in the analyzed research were effective. However, the quality of the methodology varied significantly across studies, showing in some cases a lack of detail in the inclusion criteria, limited training of the professionals who carried out the PA programs, an inconsistency in parent involvement, and a lack of follow-up. Guidelines for future research are discussed to enhance the methodological quality of this line of research and reduce the risk of bias. | en-US |
dc.description | La conciencia fonológica es un predictor fuerte del aprendizaje de la lectura y la escritura. Se han desarrollado y probado programas para su estimulación, en los que se evidencia una variedad de métodos que dificulta la comparación de resultados. Se plantea una revisión con los siguientes objetivos 1) sintetizar la literatura sobre estudios que investigan programas de estimulación de la conciencia fonológica en niños con desarrollo típico; 2) examinar la eficacia de dichos programas; 3) evaluar críticamente su metodología Para esta investigación bibliográfica se utilizaron las siguientes bases de datos: Central, Medline, Pubmed, Scopus y Web of Knowledge. Diez artículos cumplieron con los criterios de elegibilidad establecidos y fueron incluidos en el presente estudio. En general, los resultados mostraron la efectividad de los programas de estimulación de conciencia fonológica utilizados. Sin embargo, la calidad metodológica entre los estudios varió; esto incluyó la falta de criterios de inclusión detallados, capacitación limitada de los profesionales que llevaron a cabo los programas de AF, consideración inconsistente de la participación de los padres y falta de seguimiento. Se discuten algunas pautas para futuras investigaciones con el objetivo de mejorar la calidad metodológica de los estudios y reducir el riesgo de sesgo. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Departamento de Fonoaudiología | es-ES |
dc.relation | https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/64161/71343 | |
dc.relation | https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/64161/70960 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Revista Chilena de Fonoaudiología | es-ES |
dc.source | Revista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 21 No. 1 (2022): RCDF; 1-19 | en-US |
dc.source | Revista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 21 Núm. 1 (2022): RCDF; 1-19 | es-ES |
dc.source | 0719-4692 | |
dc.source | 0717-4659 | |
dc.subject | Phonological awareness programs | en-US |
dc.subject | Systematic review | en-US |
dc.subject | Preschool | en-US |
dc.subject | Programas de conciencia fonológica | es-ES |
dc.subject | Revisión sistemática | es-ES |
dc.subject | Preescolares | es-ES |
dc.title | Effectiveness of Phonological Awareness Stimulation in Preschoolers – A Systematic Review | en-US |
dc.title | Efectividad de la estimulación de la conciencia fonológica en preescolar: una revisión sistemática | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Chilena de Fonoaudiología
[0-9]{4}