Show simple item record

Percepciones, conocimiento y rutinas de los padres acerca de los métodos de introducción de alimentos y su relación con el habla

dc.creatorSilva, Cândida
dc.creatorMarinho, Susana
dc.creatorRocha, Joana
dc.date2022-10-03
dc.date.accessioned2023-01-25T12:53:19Z
dc.date.available2023-01-25T12:53:19Z
dc.identifierhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/64453
dc.identifier10.5354/0719-4692.2021.64453
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220812
dc.descriptionThis study analyses the eating routines and habits of Portuguese children aged 4 to 18 months, the methods of food introduction most frequently used, and the parents’ perceptions regarding the importance of food introduction for speech development. A sample of 297 parents filled out an online self-report questionnaire about their perceptions, knowledge, and routines regarding food introduction methods, and their relationship with speech development. This questionnaire showed high reliability (α=0.86). The majority of the Portuguese mothers that filled out the survey answered either that they breastfed their children or breastfed them in combination with bottle feeding. They also stated that they introduce new food to their children in the form of soups or purees and that they vary the flavors, textures, and consistencies frequently. Although the results showed a reasonable level of knowledge regarding the traditional and Baby Led Weaning (BLW) methods, there was a higher frequency of use of the traditional method in this sample when compared to BLW. There was not a significant correlation between the age of the parents and their perception of the importance of feeding for speech. In turn, parents with a higher level of education showed a greater awareness of the relevance of feeding in the development of speech. Parents with a higher number of children showed less awareness of the relationship between feeding and speech development.en-US
dc.descriptionEste estudio analizó las rutinas y los hábitos de alimentación de niños portugueses de entre 4 y 18 meses, los métodos de introducción de alimentos más utilizados y las percepciones de los padres acerca de la importancia de la introducción de alimentos en el desarrollo del habla, Se aplicó un cuestionario online a una muestra de 297 padres. El cuestionario mostró una alta fiabilidad (α = 0.86). La mayoría de las madres portuguesas respondió que amamantan a sus hijos o que lo hacen en combinación con biberón. Además, que les presentan nuevos alimentos a sus hijos en forma de sopas o purés y que varían los sabores, texturas y consistencias con frecuencia. Aunque hubo resultados razonables con respecto al conocimiento sobre los métodos tradicionales y Baby Led Weaning (BLW), en esta muestra se observó una mayor frecuencia de uso del método tradicional en comparación con BLW. Por otro lado, no hubo una correlación significativa entre la edad de los padres y su percepción sobre la importancia de la alimentación para habla. Los padres con estudios superiores mostraron una mayor percepción sobre la importancia de la alimentación en el habla. Los padres con un mayor número de hijos mostraron una menor consciencia sobre la importancia de la relación entre la alimentación y el habla.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Medicina. Departamento de Fonoaudiologíaes-ES
dc.relationhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/64453/71346
dc.relationhttps://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/64453/71430
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista Chilena de Fonoaudiologíaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 21 No. 1 (2022): RCDF; 1-13en-US
dc.sourceRevista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 21 Núm. 1 (2022): RCDF; 1-13es-ES
dc.source0719-4692
dc.source0717-4659
dc.subjectFeedingen-US
dc.subjectFeeding Methodsen-US
dc.subjectComplementary Feedingen-US
dc.subjectSpeechen-US
dc.subjectParentsen-US
dc.subjectAlimentaciónes-ES
dc.subjectMétodos de Alimentaciónes-ES
dc.subjectAlimentación Complementariaes-ES
dc.subjectHablaes-ES
dc.subjectPadreses-ES
dc.titlePerceptions, Knowledge, and Routines of Parents regarding Food Introduction Methods and their Relationship with Speechen-US
dc.titlePercepciones, conocimiento y rutinas de los padres acerca de los métodos de introducción de alimentos y su relación con el hablaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record