• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item

Viewpoint adverbials from the argumentative perspective

La rentabilidad argumentativa de los modalizadores de opinión

Author
González-Sanz, Marina

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/69499
Abstract
The so-called complementation of attitude or viewpoint adverbial represents one of the least analyzed classes of markers or constructions in the field of discourse markers. These units were initially described as forms of neutral modality. It implies that they are not able to pragmatically orient the discourse or, at least, they are seen as slightly attenuating forms, because they express the pure opinion of the speaker. This paper presents an analysis of these units, using an argumentative approach, and the methodological principles of pragmatic linguistics, in order to demonstrate that they have a complex nature: they operate both in the field of orientation and antiorientation and they strengthen or mitigate the argumentative force, based on the type of text where they appear and on their co-appearance with other modal elements and their position in the statement.
 
Los denominados modalizadores de opinión o modalizadores de punto de vista conforman una de las clases de marcadores o construcciones en proceso de fijación menos analizadas en el campo de los marcadores del discurso. Estas unidades fueron inicialmente descritas como formas de modalidad neutra, esto decir, carentes de capacidad para orientar pragmáticamente el discurso o, en todo caso, como formas ligeramente atenuadoras, en tanto que se emplean para expresar la mera opinión del hablante. En este artículo presentamos un análisis de estas unidades, desde el punto de vista argumentativo, y siguiendo los principios metodológicos de la lingüística pragmática, con el propósito de mostrar que presentan una naturaleza compleja: operan tanto en el campo de la orientación como en el de la antiorientación y poseen efectos reforzadores o atenuadores de la fuerza argumentativa, según el tipo de texto en el que funcionan, su coaparición con otros elementos modales y la posición en la que aparecen en el enunciado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB