The contribution of educational psychology to the proposals of economic education: key issues
El aporte de la psicología educacional a las propuestas de educación económica: los temas claves
Author
Denegri, Marianela
Gempp, René
Valle, Carlos del
Etchebarne, Soledad
González, Yessica
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/1839810.5354/0719-0581.2006.18398
Abstract
In a highly complex social and cultural scenery, understanding of economics has turned out to be a basic need for social adaptation and the practice of citizenship. The present work is a review of the state of the art in research on the understanding of economics with special emphasis on Latin-American and national studies. It also questions the current role of education in the involvement of a suitable economic literacy in the school, presenting the program "Me and economics" as a response from an educational psychology standpoint to the cue issues for and economic education. En un escenario social y cultural altamente complejo, la comprensión de la economía se ha convertido en una necesidad básica de adaptación social y de ejercicio de ciudadanía. En este trabajo se analiza el estado del arte en la investigación de la comprensión de la economía, con especial énfasis en los estudios latinoamericanos y nacionales. Se cuestiona también el papel actual de la educación en la implementación de una adecuada alfabetización económica en la escuela, presentando el programa "Yo y la economía" como una respuesta desde la psicología educacional a los temas claves para la educación económica.