• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

An alternative for dyslexic children: Verbal - Auditory - Musical Program (Pilot study)

Una alternativa para los niños disléxicos: Programa Verbal - Auditivo - Musical (Estudio piloto)

Author
Navarrete R., Yolanda

Gallardo R., Iris

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/18408
10.5354/0719-0581.1990.18408
Abstract
A pilot study was carried out to find out some methodological variables of the Verbal-Hearing-Musical Program, (V.H.M. Program) aimed at the rehabilitation of dyslexic children. The first unit of the Program was applied to 6 dyslexic children of low socioeconomic status, whose ages fluctuated between 8 and 10 years, two of them being male and the remaining four, female. It was found that six work sessions would be enough to conclude the first Unit of Module 1. Regarding the number of children per group, two monitors thought that individual work was recommended at least in this first Unit. Two sessions a week of 45 minutes each, was another of the results found. Finally, regarding the behavior of the children, it was found in the behavioral area that attention, interest and understanding of instructions were favorable for the application of the Program. In the area of reading, there was an adequate follow-up of the reading, with diminishing support, high comprehension of what was read, effort to achieve an individual reading, and only difficulties in the quality of the reading were evident (which is to be expected when starting the process of learning to read and write). In the rhythmic-musical area, all the aspects evaluated were favorable. There was mostly an immediate grasp of symbology, fluid execution of rhythmic structures and no difficulty in apprehending the growing complexity of rhythmic-musical structures. It was concluded that with this background, the effectiveness of the V.H.M Program can be tested in an experimental design.
 
Se realizó un estudio piloto para conocer algunas variable de tipo metodológico del Programa Verbal-Auditivo-Musical, (Programa V.A.M.) destinado a la rehabilitación de niños disléxicos. Se aplicó la primera unidad del Programa a 6 niños disléxicos de estrato socioeconómico bajo, cuyas edades fluctuaban entre los 8 y los 10 años, siendo dos de ellos varones y las cuatro restantes, mujeres. Se encontró que seis sesiones de trabajo serían suficientes para concluir la primera Unidad del Módulo 1. Respecto del número de niños por grupo, dos monitores opinaron que al menos en esta primera Unidad se recomendaba trabajo individual. Dos sesiones a la semana de 45 minutos cada una, fue otro de los resultados encontrados. Finalmente respecto del comportamiento de los niños, se encontró en el área conductual que la atención, el interés y la comprensión de instrucciones, fueron favorables para la aplicación del Programa. En el área de la lectura hubo un adecuado seguimiento de la lectura, con un apoyo disminuyente, alta comprensión de lo léido, esfuerzo por lograr una lectura individual y sólo se evidenciaron dificultades en la calidad de la lectura (lo que es esperable cuando se inicia el proceso de aprendizaje de la lecto-escritura). En el área rítmico-musical todos los aspectos evaluados fueron favorables. Hubo mayoritariamente una captación inmediata de simbología, fluída ejecución de estructuras rítmicas y ninguna dificultad para aprehender la complejidad creciente de estructuras rítmico-musicales. Se concluyó que con estos antecedentes se puede poner a prueba la efectividad del Programa V.A.M en un diseño experimental.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB