• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Perception of Parental Practices and Learning Strategies in High School Students

Percepción de prácticas parentales y estrategias de aprendizaje en estudiantes secundarios

Author
Malander, Nancy Marlene

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/42098
10.5354/0719-0581.2016.42098
Abstract
The aim of this research study was to know, through a correlational design, the predictive value of parental practices perceived by adolescents regarding their study habits and learning strategies. A total of 234 male and female Argentinian adolescents, from 8th through 12th grade participated in the study. In order to obtain the data, an abbreviated Argentinian version (Versión Abreviada del Inventario de la Percepción de los Hijos Acerca de las Relaciones con sus Padres para Adolescentes; Richaud de Minzi, 2005) of Schaefer’s Children’s Report of Parental Behavior Inventory (1965) for adolescents was used, as well as an Argentinian version (Inventario de Estrategias de Aprendizaje y Estudio; Strucchi, 1991) of the Learning and Study Strategies Inventory, developed by Weinstein and Palmer (1988). Results revealed that students who perceive a high level of pathological control or are granted extreme autonomy by their parents, show less development of learning strategies. Whereas students who perceive their parents as accepting, show a better development and usage of learning strategies.
 
La presente investigación tuvo por objetivo conocer, mediante un diseño correlacional, el valor predictivo de las prácticas parentales percibidas por los adolescentes, sobre sus hábitos de estudio y estrategias de aprendizaje. Participaron 234 adolescentes argentinos, de ambos sexos, que cursaban sus estudios desde primero a quinto año del nivel medio. Para obtener los datos, se utilizó la Versión Abreviada del Inventario de la Percepción de los Hijos Acerca de las Relaciones con sus Padres para Adolescentes (Richaud de Minzi, 2005), la cual es una adaptación argentina del Children’s Report of Parental Behavior Inventory (Schaefer, 1965); y el Inventario de Estrategias de Aprendizaje y Estudio (Strucchi, 1991), adaptación argentina del Learning and Study Strategies Inventory (Weinstein & Palmer, 1988). Los resultados revelaron que los alumnos que perciben un alto control patológico o una autonomía extrema otorgada por los padres, presentan un menor desarrollo de estrategias de aprendizaje; mientras que los alumnos que los perciben como aceptantes, manifiestan un mejor desarrollo y utilización de las mismas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB