• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Educational Expectations of Mexican Adolescents Living in Poverty

Expectativas educativas de adolescentes mexicanos en condiciones de pobreza

Author
Palomar-Lever, Joaquina

Victorio-Estrada, Amparo

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/46393
10.5354/0719-0581.2017.46393
Abstract
Educational expectations represent a proximal correlate of the educational level attained; which, in turn, is a determinant of economic progress in adulthood. This study aimed to identify the predictors of educational expectations in young adolescents living in poverty in Mexico. For this purpose, we analyzed the data of 1,093 adolescents, 56% male, 61% from urban areas, with an average age of 14.92 (SD = 1.29) years and an average of 8.33 (SD = 1.71) years of schooling; as well as demographic and socioeconomic data of one of their parents. The data came from a national probabilistic sample of householders enrolled in the program Opportunities. Results identified parental education, adolescents’ work expectations, and positive attitude toward school as the main predictors of the adolescents’ educational expectations. The model explained 18% of the total variance of adolescents’ educational expectations, 36% of positive attitude toward school, and 26% of positive employment expectations. No group differences in educational expectations were identified by gender, but there was a difference when considering the type of locality of residence favoring adolescents living in urban areas.
 
Las expectativas de logro educacional representan un correlato proximal del nivel educacional alcanzado; el cual, a su vez, es un determinante del progreso económico logrado en la adultez. El presente estudio se propuso identificar predictores de las expectativas educativas en jóvenes adolescentes que viven en condiciones de pobreza en México. Para tal propósito se analizaron los datos de 1.093 adolescentes, 56% de sexo masculino, 61% procedentes de localidades urbanas, con edad promedio de 14,92 (DE = 1,29) años, y escolaridad promedio de 8,33 (DE = 1,71) años; y los datos demográficos y socioeconómicos de uno de sus padres. Los datos proceden de una muestra probabilística nacional de hogares inscritos al programa Oportunidades. Los resultados identificaron la escolaridad parental, la actitud positiva hacia la escuela y las expectativas laborales de los adolescentes como los predictores principales de las expectativas educativas de estos. El modelo explicó el 18% de la varianza de las expectativas educativas, el 36% de la actitud positiva hacia la escuela y el 26% de las expectativas laborales positivas de los adolescentes. No se identificaron diferencias de grupo en expectativas educativas por género, pero sí por tipo de localidad de residencia en favor de los adolescentes residentes en localidades urbanas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB