Show simple item record

Expectativas educativas de adolescentes mexicanos en condiciones de pobreza

dc.creatorPalomar-Lever, Joaquina
dc.creatorVictorio-Estrada, Amparo
dc.date2017-07-23
dc.date.accessioned2023-03-06T13:44:27Z
dc.date.available2023-03-06T13:44:27Z
dc.identifierhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/46393
dc.identifier10.5354/0719-0581.2017.46393
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/222415
dc.descriptionEducational expectations represent a proximal correlate of the educational level attained; which, in turn, is a determinant of economic progress in adulthood. This study aimed to identify the predictors of educational expectations in young adolescents living in poverty in Mexico. For this purpose, we analyzed the data of 1,093 adolescents, 56% male, 61% from urban areas, with an average age of 14.92 (SD = 1.29) years and an average of 8.33 (SD = 1.71) years of schooling; as well as demographic and socioeconomic data of one of their parents. The data came from a national probabilistic sample of householders enrolled in the program Opportunities. Results identified parental education, adolescents’ work expectations, and positive attitude toward school as the main predictors of the adolescents’ educational expectations. The model explained 18% of the total variance of adolescents’ educational expectations, 36% of positive attitude toward school, and 26% of positive employment expectations. No group differences in educational expectations were identified by gender, but there was a difference when considering the type of locality of residence favoring adolescents living in urban areas.en-US
dc.descriptionLas expectativas de logro educacional representan un correlato proximal del nivel educacional alcanzado; el cual, a su vez, es un determinante del progreso económico logrado en la adultez. El presente estudio se propuso identificar predictores de las expectativas educativas en jóvenes adolescentes que viven en condiciones de pobreza en México. Para tal propósito se analizaron los datos de 1.093 adolescentes, 56% de sexo masculino, 61% procedentes de localidades urbanas, con edad promedio de 14,92 (DE = 1,29) años, y escolaridad promedio de 8,33 (DE = 1,71) años; y los datos demográficos y socioeconómicos de uno de sus padres. Los datos proceden de una muestra probabilística nacional de hogares inscritos al programa Oportunidades. Los resultados identificaron la escolaridad parental, la actitud positiva hacia la escuela y las expectativas laborales de los adolescentes como los predictores principales de las expectativas educativas de estos. El modelo explicó el 18% de la varianza de las expectativas educativas, el 36% de la actitud positiva hacia la escuela y el 26% de las expectativas laborales positivas de los adolescentes. No se identificaron diferencias de grupo en expectativas educativas por género, pero sí por tipo de localidad de residencia en favor de los adolescentes residentes en localidades urbanas.es-ES
dc.formatapplication/epub+zip
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/46393/49300
dc.relationhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/46393/48802
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 26 Núm. 1 (2017)es-ES
dc.source0719-0581
dc.source0716-8039
dc.subjectEducational expectationsen-US
dc.subjectadolescentsen-US
dc.subjectMexicoen-US
dc.subjectpovertyen-US
dc.subjectexpectativas educativases-ES
dc.subjectadolescenteses-ES
dc.subjectMéxicoes-ES
dc.subjectpobrezaes-ES
dc.titleEducational Expectations of Mexican Adolescents Living in Povertyen-US
dc.titleExpectativas educativas de adolescentes mexicanos en condiciones de pobrezaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record