• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Thinking of Children: Analysis of the Notions about Childhood in Chilean Productions

Pensar a los niños: análisis crítico sobre las nociones de niñez en producciones chilenas

Author
Olivares Espinoza, Barbara Rocío

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/61537
10.5354/0719-0581.2022.61537
Abstract
This article presents the information produced from the analysis of secondary sources, mainly 69 scientific articles from the Scielo-Chile and Scopus databases, where the aim is to identify what and how research has been conducted on childhood in Chile, in the period between 2005 and 2019. The proposed exercise seeks to identify and characterise the notions behind the ways of conceptualising children. The selected corpus was subjected to a thematic categorical content analysis, from which central categories such as the notion of subject/object, implications for social intervention, and methodologies used emerge. It is concluded that views on childhood coexist, ranging from placing the child as an object of protection, study and care, to considering him/her as a subject of rights.
 
Este artículo presenta la información producida a partir del análisis de fuente secundaria, fundamentalmente, de 69 artículos científicos provenientes de las bases de datos Scielo-Chile y Scopus, donde se pretende identificar qué y cómo se ha investigado sobre niñez en Chile, en el período comprendido entre los años 2005 y 2019. El ejercicio propuesto busca identificar y caracterizar las nociones que están detrás de los modos de conceptualizar a los niños. El corpus seleccionado fue sometido a un análisis de contenido categorial temático, del cual emergen categorías centrales como noción del sujeto/objeto, implicancias para la intervención social y metodologías utilizadas. Se concluye que coexisten miradas sobre la niñez que van desde ubicar al niño como objeto de protección, estudio y cuidado, hasta considerarlo sujeto de derechos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB