• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

The Plantationocene in the Argentinean "desert". The adventures of China Iron as an undisciplined narrative for the alteration of worlds

El plantacionoceno en el «desierto» argentino. Las aventuras de la China Iron como narrativa indisciplinada para la alteración de mundos

Author
Billi, Noelia

Full text
https://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/45367
10.7764/Aisth.72.1
Abstract
According to Haraway and Tsing's formulation, the Plantationocene would be a term for this epoch that could point to the characteristics of the modern world system with greater specificity than the Anthropocene. In this paper we review the different versions of the Anthropocene and the kind of problems it addresses (especially those of scale and material agency). We then turn to the emergence of the notion of symbiosis as a kind of community-making beyond the human as it appears first in Michel Serres and then in Haraway, the frame provided by the material ecocriticism and the rationale given for the term Plantacionocene. In this approach, we read the foundational narratives of Argentine identity as those in which identity is figured as that of the brave male (first a marginal and then a national hero) whose main task is to erase (materially and symbolically) the indigenous legacy. Finally, we turn to Gabriela Cabezón Cámara's novel, Las aventuras de la China Iron, in which José Hernández's national epic poem, Martín Fierro, is entirely rewritten. Throughout this undisciplined, world-altering narrative, the plantation is transformed into a non-hierarchical form of humility that places us on the threshold of a queer plantism.
 
De acuerdo con la formulación de Haraway y Tsing, el Plantacionoceno sería un modo de nombrar esta época que permitiría, con mayor especificidad que el Antropoceno, señalar las características del sistema mundial moderno. En este artículo revisamos las diferentes versiones del Antropoceno y el tipo de problemas que habilita (especialmente los de la escala y la agencia material). Luego nos abocamos a la emergencia de la noción de simbiosis como forma de hacer comunidad más allá de lo humano tal como aparece primero en Michel Serres y luego en Haraway, el marco ofrecido por la ecocrítica materialista y el modo en que el Plantacionoceno se justifica. Adoptando este enfoque, leemos las narrativas fundacionales de la identidad argentina como aquellas donde esta es figurada como la del varón valiente (primero un marginal y luego un héroe nacional) cuya tarea principal es borrar (material y simbólicamente) el legado indígena. Por último, abordamos la novela de Gabriela Cabezón Cámara, Las aventuras de la China Iron, donde el poema épico nacional de José Hernández, Martín Fierro, es totalmente re-escrito. A lo largo de esta indisciplinada narración de alteración de mundos, la plantación es transformada en una humildad no jerárquica que nos ubica en el umbral de un plantismo queer.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB