Mental Health Literacy: Systematic Literature Review
Alfabetización en Salud Mental: Revisión Sistemática de la Literatura
Author
Zabaleta González, Rebeca
Lezcano Barbero, Fernando
Perea Bartolomé, María Victoria
Abstract
The concept of mental health literacy (MHL) refers to knowledge and beliefs about mental disorders. Improving MHL can have a significant impact on individuals and society at large. The aim of the study was to review the scientific production related to MHL, analyze its characteristics, and identify the strengths and weaknesses of the proposed interventions. A systematic review of the literature was carried out by searches in the databases Web of Science (WOS) and Scopus. One hundred and six articles have been selected and analyzed. The results are organized into 4 categories: Conceptualization of MHL and how to materialize it, educational programs, MHL assessment instruments, and studies on MHL levels. The concept of MHL is disseminated around the world despite the lack of conceptual consensus. It is materialized mainly through educational interventions with diverse methodologies. Although there are limitations in measuring MHL, in general, the levels are low in different population groups and on specific mental health problems. In short, specific actions that require further development of applicable programs for the information and prevention of mental health problems were found as a priority. The spread of the term MHL is necessary for the prevention and information of mental health problems. El concepto alfabetización en salud mental (ASM) hace referencia a los conocimientos y creencias sobre los trastornos mentales. Mejorar la ASM puede tener un impacto significativo en los individuos y en la sociedad en general. El objetivo del estudio fue revisar la producción científica relativa a la ASM, analizar sus características e identificar las fortalezas y debilidades de las acciones propuestas. Se realizó una revisión sistemática de la literatura mediante búsquedas en las bases de datos Web of Science (WOS) y Scopus. Se han seleccionado y analizado 106 artículos. Los resultados se organizan en 4 categorías: concepto de ASM y cómo materializarlo, programas educativos, instrumentos de evaluación de ASM y estudios sobre los niveles de ASM. El término ASM se disemina a lo largo del mundo pese a la falta de consenso conceptual. Se materializa, principalmente, a través de intervenciones educativas con diversas metodologías. Aunque existen limitaciones para medir la ASM, generalmente, se detectan bajos niveles en los diferentes grupos de población y sobre problemas específicos de salud mental. En definitiva, se encontraron, prioritariamente, acciones puntuales que requieren de un mayor desarrollo de programas aplicables en la sociedad para la información y prevención de los problemas de salud mental. Es necesaria la proliferación del término ASM para la prevención e información de los problemas de salud mental.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Hacia una estrategia de participación en y para la salud mental: escuela de monitores en salud mental comunitaria La Pintana
Encina, Esteban; Minoletti, Alberto. Revista Chilena de Salud Pública; Vol. 20 Núm. 2 (2016); p. 91-100 -
Ergonomic evaluation of mental workload and psychosocial risk factors of jobs in proffesional, technical and administrative staff of a private centre for mental health rehabilitation
Aguirre Martínez, Rosario. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Núm. 10 (2010): Diciembre; Pág. 85 -97 -
Collective Participation as Mental Health: Questions and Alternatives to Policies in Mental Health in Chile
Encina, Esteban. Revista Mad; Núm. 30 (2014); 131-147