A Short Version of the Scale to Measure Attitudes Towards Statistics
Una Versión Reducida de la Escala de Actitudes hacia la Estadística
Author
Ruiz-Ruano García, Ana María
López Puga, Jorge
Abstract
Statistics is a transversal matter in a wide range of knowledge areas. Although statistics is critically important for college students, most of them struggle when studying. Negative attitudes towards statistics can explain the weak academic performance that has been historically observed in college students. A non-probabilistic sample of 384 undergraduate students from a Spanish private university (Región de Murcia) recruited by a convenience sampling answered the Attitudes towards Statistics (Auzmendi, 1992) scale twice (at the beginning and at the end of the course). Two models were analyzed by using parallel analysis and confirmatory factorial analyses, the original version and a short version including only 15 items. The short version scores correlated positively and significantly with students grades in the mid-term and at the end of the course on data analysis. The short version showed acceptable reliability (in terms of internal consistency and temporal stability) and factorial structure. As a result, the short version is considered more parsimonious than the original version and optimal to use in educative context and for research purposes. La estadística es una materia transversal a un amplio espectro de áreas de conocimiento. La relevancia de esta materia en los contenidos educativos contrasta con la afinidad que el estudiantado tiene hacia ella. Una actitud negativa hacia la estadística puede explicar el bajo rendimiento que el alumnado universitario ha mostrado históricamente en esta asignatura. Una muestra no probabilística obtenida por medio de muestreo de conveniencia de 384 estudiantes de una universidad privada española (Región de Murcia) tomó parte en este estudio y respondió en dos ocasiones, antes del inicio del curso y al final de este, a la escala de Actitudes hacia la Estadística de Auzmendi (1992). Se analizaron dos modelos de la escala utilizando análisis paralelo y análisis factoriales confirmatorios, uno incluyendo todos los ítems y otro en el que el número de ítems se redujo a 15. Se observó que la versión reducida de la escala mostró buenas propiedades psicométricas en términos de fiabilidad, en sus aspectos de consistencia interna y temporal, y a nivel de la estructura factorial. Las puntuaciones de la versión reducida de la escala correlacionan positiva y significativamente con la nota en un examen parcial y en la nota final de la asignatura de análisis de datos. Esta versión reducida puede considerarse más parsimoniosa que la original con utilidad educativa aplicada y para la investigación sobre actitudes hacia la estadística.