Sexism in Higher Education: How is Gender Inequality Reproduced in the University context?
Sexismo en Educación Superior: ¿Cómo se Reproduce la Inequidad de Género en el contexto Universitario?
Author
Espinoza Catalán, Ana María
Albornoz, Natalia
Abstract
In Chile, as in many countries in the world, there are manifestations of gender inequality in education, which undermines everyone’s learning and development. In addition to structural factors, there are psychosocial ones such as gender stereotypes and sexist pedagogical practices that are reproduced in education and contribute to maintaining gaps in attitudes towards learning and achievement. Two studies were carried out to explore whether university students (Study 1) and teachers (Study 2) present gender stereotypes and sexist pedagogical practices. In addition, differences between groups were explored, as well as the effect of stereotypes on students’ attitudes and teaching practices. Self-report questionnaires were used to measure motivation and academic self-concept regarding career, causal attributions, explicit gender stereotypes, and sexist pedagogical practices. 297 students and 85 teachers from a Chilean public university participated. The analysis reveals gender stereotypes in students and teachers, especially in men and in students who attribute greater importance to being masculine. In addition, women and students who attach more importance to being feminine value more effort and academic achievement. The results also reveal that for women—but not for met—the importance attributed to being feminine is a positive predictor of academic self-concept. Finally, that teachers’ gender stereotypes predict their sexist pedagogical practices. The findings are discussed regarding the implications for the teaching-learning processes in higher education and for initiatives that seek greater gender equity. En Chile, como en muchos países del mundo, se observan manifestaciones de inequidad de género en educación que menoscaban el aprendizaje y desarrollo de todas y todos. Además de factores estructurales, existen factores psicosociales como los estereotipos de género y prácticas pedagógicas sexistas que se reproducen en educación y contribuyen a mantener las brechas en las actitudes hacia el aprendizaje y logro académico. Se realizaron dos estudios para explorar si estudiantes (Estudio 1) y docentes (Estudio 2) universitarios presentan estereotipos de género y prácticas pedagógicas sexistas. Además, se exploraron diferencias entre grupos, así como el efecto de los estereotipos en las actitudes de estudiantes y en las prácticas docentes. Se utilizaron cuestionarios de autorreporte que midieron motivación y autoconcepto académico respecto a la carrera, atribuciones causales, estereotipos de género explícitos y prácticas pedagógicas sexistas. Participaron 297 estudiantes y 85 docentes de una universidad pública chilena. Los análisis revelan estereotipos de género en estudiantes y docentes, especialmente en hombres y en estudiantes que atribuyen mayor importancia a ser masculinos(as). Además, mujeres y estudiantes que otorgan más importancia a ser femeninos/femeninas valoran más el esfuerzo y rendimiento académico. Los resultados también revelan que para mujeres, pero no para hombres, la importancia atribuida a ser femenina es un predictor positivo del autoconcepto académico. Por último, que los estereotipos de género de docentes predicen sus prácticas pedagógicas sexistas. Se discuten los hallazgos en torno a las implicancias para los procesos de enseñanza-aprendizaje en educación superior y para iniciativas que busquen mayor equidad de género.