• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Sul Americana de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Sul Americana de Psicología
  • View Item

Effects of socialization on the construction of gender roles and stereotypes in childhood

Efectos de la socialización en la construcción de roles y estereotipos de género en la infancia;
Efeitos da socialização na construção de papéis e estereótipos de gênero na infância

Author
Bolívar, Veruzka

Gallardo-Hurtado, Miguel

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/RSAP/article/view/3387
10.29344/2318650X.2.3387
Abstract
Childhoods are characterized by their increased flexibility. However, through the processes of socialization, from a very early age, representations and discourses from the sex-gender system are internalized, which -supported by a binary logic that only recognizes two mutually exclusive categories: woman and man- impose stereotypical views of gender that limit the development of positive attitudes towards equality. This article analyzes the construction of gender roles and stereotypes, focusing its interest on the repercussions that these have on psychosocial development in childhood; to conclude, proposing, from a gender perspective, an approach to the representations of masculinity and femininity within the educational context, which makes visible the existing inequalities between genders and promotes the development of a sense of justice based on equal treatment for all.
 
Las infancias se caracterizan por su flexibilidad creciente. Sin embargo, a través de los procesos de socialización, desde muy temprana edad se interiorizan representaciones y discursos provenientes del sistema sexo-género, los cuales —sostenidos sobre una lógica binaria que sólo reconoce dos categorías mutuamente excluyentes: mujer y hombre— imponen visiones estereotipadas del género que limitan el desarrollo de actitudes positivas hacia la igualdad. Considerando esto, el presente artículo analiza la construcción de roles y estereotipos de género, centrando su interés en las repercusiones que estos tienen sobre el desarrollo psicosocial en la infancia, para concluir proponiendo, desde la perspectiva de género, un abordaje de las representaciones de masculinidad y feminidad dentro del contexto educativo, que visibilice las inequidades existentes entre géneros y promueva el desarrollo de un sentido de justicia basado en un trato igualitario entre todas y todos.  
 
As infâncias se caracterizam por sua flexibilidade crescente. Entretanto, por meio dos processos de socialização, desde a mais tenra idade, interiorizam-se representações e discursos provenientes do sistema sexo-gênero, os quais —sustentados sobre uma lógica binária que apenas reconhece duas categorias mutuamente excludentes: mulher e homem— impõem visões estereotipadas do gênero que limitam o desenvolvimento de atitudes positivas em matéria de igualdade. Considerando isto, o presente artigo analisa a construção de papéis e estereótipos de gênero, mantendo seu interesse nas repercussões desses sobre o desenvolvimento psicossocial na infância. Conclui-se propondo, desde a perspectiva de gênero, uma abordagem das representações de masculinidade e feminilidade dentro do contexto educativo, que visibilize as desigualdades existentes entre gêneros e promova o desenvolvimento de um sentido de justiça baseado em um tratamento igualitário entre todas e todos.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • REPRESENTACIONES SOCIOCULTURALES DE GÉNERO EN ESTUDIANTES SECUNDARIOS/AS Y VIOLENCIAS DE GÉNERO EN LA ESCUELA 

    LATORRE CHÁVEZ, RHONNY; ROBLEDO VALLEJOS, PABLO; NIETO ARAOS, NICOLÁS. Última Década; Vol. 27 Núm. 52 (2019): Diciembre; 3-24
  • Socio - cultural representations of gender in secondary school students and gender violence in school 

    Latorre Chávez, Rhonny; Robledo Vallejos, Pablo; Nieto Araos, Nicolás. Última Década; Vol. 27 No. 52 (2019): Diciembre; 3-24
  • La escuela como dispositivo de reproducción de estereotipos de género: experiencia de cambio educativo en busca de la igualdad de género 

    Meneses Villalobos, Mauricio Axel. Revista de Inclusión Educativa y Diversidad (RIED); Vol. 2 Núm. 1 (2024): Revista Inclusión Educativa y Diversidad; 1-8
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB