• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Resonancias: Revista de Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Resonancias: Revista de Filosofía
  • View Item

Deleuzian Modulations: from the Image Figure to the Theatrical Image

Modulaciones deleuzianas: de la imagen figura a la imagen teatral

Author
Perrone, Luis Nicolás

Full text
https://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/66543
10.5354/0719-790X.2022.66543
Abstract
Contemporary theatrical practices are characterized by a strong coefficient of hybridization. This implies a constant rethinking of the categories that define theatricality. Within the framework of this problem, and considering the work of Gilles Deleuze, we want to think about the intersection between image and theater, understanding that this intersection allows a modulation between both. The fundamental aspect of this modulation is its disassociation from the notion of mimetic representation and its shift towards presence. From the notion of figure (analyzed by Deleuze in his work on Francis Bacon), we see that the image is modulated in a mismatch of sensation, the body and its rhythm. This indicates a theatrical operation: the dislocation of the mimetic representation and the staging of other types of rhythm and other types of corporality. Thus, we can establish that the logic of sensation in the figure shares the same scheme of variation as in the theater. Therefore, we establish the concept of theatrical image as an operator where the notions of presence, image, body and disfigurement resonate.
 
Las prácticas teatrales contemporáneas se caracterizan por un fuerte coeficiente de hibridación. Esto conlleva un replanteo constante de las categorías que definen la teatralidad. En el marco de este problema, queremos pensar, a partir de los aportes de Gilles Deleuze, la intersección entre imagen y teatro, entendiendo que este cruce permite una modulación entre ambos. El aspecto fundamental de esta modulación es su desvinculación de la noción de representación mimética y su viraje hacia la presencia. A partir de la noción de figura (analizada por Deleuze en su obra sobre Francis Bacon), vemos que la imagen se modula en un desajuste de la sensación, el cuerpo y su ritmo. Esto nos indica una operación teatral, de dislocación de la representación mimética y la puesta en escena de otros tipos de ritmo y otros tipos de corporalidad. Dado este vínculo, podemos establecer que la lógica de la sensación en la figura comparte el mismo esquema de variación que en el teatro. Por lo cual, establecemos el concepto de imagen teatral como un operador donde resuenan las nociones de presencia, imagen, cuerpo y desfiguración.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB