Bibliometric Analysis on Reflective Practice in Teacher Training
Análisis bibliométrico sobre la práctica reflexiva en la formación de profesores
Author
Lizana Verdugo, Alexis Antonio
Muñoz Cruz, Marisol Rebeca
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/702510.4067/S0718-07052022000300163
Abstract
One of the objectives pursued by educational reforms worldwide is to improve the quality of teachers, as this leads to an improvement in the quality of student learning. In this sense, reflective practice is a concrete option in the pursuit of this objective, since it would allow teachers to be provided with tools to transform their performance and improve teaching-learning processes. The objective of this study is to identify and analyze the scientific production on reflective practice in teacher training, through a search of documents contained in Elsevier’s Scopus databases and in Clarivate Analytics’ Web of Science (WoS), by means of a descriptive quantitative study, with a cross-retrospective character and using a bibliometric analysis or documentary analysis of the scientific production on the subject of the last five years. Uno de los objetivos que persiguen las reformas educativas a nivel mundial, es la mejora de la calidad de los profesores, ya que esto conlleva un progreso en la eficacia de los procesos de aprendizajes. En este sentido, la práctica reflexiva es una opción concreta en la búsqueda de ese objetivo, ya que permitiría dotar a los docentes de herramientas para transformar su desempeño y mejorar los procesos de enseñanza-aprendizaje. El presente estudio tiene por objetivo identificar y analizar la producción científica sobre la práctica reflexiva en la formación del profesorado, a través de un rastreo de documentos contenidos en las bases de datos Scopus de Elsevier y en la Web of Sciencie (WoS) de Clarivate Analytics, mediante un estudio cuantitativo descriptivo, con un carácter transversal-retrospectivo y utilizando un análisis bibliométrico o análisis documental de la producción científica en torno a la temática de los últimos cinco años.