School career and university admission processes in Chile: between academic talent and the reproduction of gaps
Trayectoria escolar y procesos de admisión universitaria en Chile: entre el talento académico y la reproducción de brechas
Author
Rodríguez Garcés, Carlos
Espinosa Valenzuela, Denisse
Padilla Fuentes, Geraldo
Suazo Ruíz, Claudia
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/702810.4067/S0718-07052022000300227
Abstract
This article describes and analyzes the profile of the students belonging to the top 10% of school performance who participated in the university admission process in 2018, according to their AST performance, application and enrollment. The design is quantitative-cross-sectional, including ratio and mean analysis, as well as a multivariate model. The results show that the school’s socioeconomic level has a notable influence on AST performance, with relative independence from the talent shown during the school career. Although the Top 10% students obtain better AST scores, this does not guarantee them a place in university; variables such as school quality or selectivity of the program to which they apply are determining factors in this event. The conclusions highlight the contribution of the Ranking of Grades to the inclusion of applicants with outstanding school careers in vulnerable contexts, although its effectiveness also depends on the propaedeutic action carried out by the universities. Este artículo describe y analiza el perfil de los y las estudiantes pertenecientes al 10% de mejor rendimiento escolar que participaron del proceso de admisión universitaria en 2018, en términos de rendimiento PSU, postulación a la oferta selectiva y matrícula. El diseño es cuantitativo-transversal, incluyendo análisis de proporción y medias, además de un modelo multivariante. Los resultados muestran que el nivel socioeconómico del colegio influye notoriamente sobre los niveles de logro PSU, con independencia relativa del talento desplegado durante la trayectoria escolar. Pese a que el alumno Top 10% obtiene mejores puntajes PSU, ello no garantiza matricularse en la universidad; factores como la calidad escolar o selectividad del programa al que se postula son determinantes en este evento. Las conclusiones destacan el aporte del Ranking a la inclusión de postulantes con sobresalientes trayectorias escolares en contextos vulnerables, aunque también su efectividad depende de la acción propedéutica que realicen las universidades.