Development of a proposal for the integration of Mathematics and Science in Initial Teacher Training
Desarrollo de una propuesta de integración de Matemática y Ciencias Naturales en la Formación Inicial Docente
dc.creator | Iturbe-Sarunić, Catalina | |
dc.creator | Silva-Hormazábal, Marcela | |
dc.date | 2022-09-30 | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7030 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052022000300255 | |
dc.description | Actual society demands an education that responds to the global problems that emerge every day, many of them impossible to predict. In this sense, we aim towards teacher training programs that develop competencies, allowing prospective teachers to face integrally the multiple challenges in their professional lives. Looking to this horizon, in this research a proposal of curricular adequation is implemented in the syllabus of two teacher training program’s courses with an interdisciplinary-collaborative approach through co-teaching in an educational action research of the teaching practice. Learning evidence shows the incorporation of perceptions of disciplinary integration that become progressively more complex and the development of professional teaching competencies, and also the positive evaluation of the co-teaching. Finally, there are actions recommended for the teacher training programs, to promote visions of teaching and learning adequate to the 21st century educational challenges. | en-US |
dc.description | La sociedad actual demanda una educación que responda a las problemáticas globales que emergen día a día, muchas imposibles de predecir. En este sentido, se apunta hacia una formación del profesorado en torno al desarrollo de competencias para enfrentarse integralmente a múltiples desafíos en sus vidas profesionales. Mirando hacia este horizonte, el presente estudio implementa una propuesta de adecuación curricular en programas de dos asignaturas de una carrera de pedagogía con un enfoque interdisciplinar–colaborativo, a través de la co-docencia mediante una investigación-acción de las propias prácticas. Las evidencias de los aprendizajes del estudiantado dan cuenta de la incorporación de percepciones de la integración disciplinar que van complejizándose progresivamente y el desarrollo de competencias, así también una positiva evaluación de la co-docencia. Finalmente se recomiendan acciones para los programas de formación inicial docente, para promover de visiones de la enseñanza y aprendizaje adecuadas a los desafíos educativos del siglo XXI. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7030/8106 | |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 48 No. 3 (2022); 255-279 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 3 (2022); 255-279 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | Integración disciplinar | es-ES |
dc.subject | co-docencia | es-ES |
dc.subject | Formación inicial docente | es-ES |
dc.subject | Competencias profesionales docentes | es-ES |
dc.subject | Disciplinary integration | en-US |
dc.subject | co-teaching | en-US |
dc.subject | Teacher training | en-US |
dc.subject | Teacher professional competences | en-US |
dc.title | Development of a proposal for the integration of Mathematics and Science in Initial Teacher Training | en-US |
dc.title | Desarrollo de una propuesta de integración de Matemática y Ciencias Naturales en la Formación Inicial Docente | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}