RECOGNITION, IDENTITIES AND PARTICIPATION
RECONOCIMIENTO, IDENTIDADES Y PARTICIPACIÓN
Author
Peña, Mónica
Herrera, Claudio
Moreno, Antonio
Abstract
The following article analyzes through various authors of epistemology and philosophy, the concept of inclusion as a polysemic and problematic concept that has at least three conceptual knots: the recognition of the other as a basic nucleus, the identity diversity that must be assumed as continuous proliferation of differences and participation as a relational modality. The analysis is contextualized through Chilean educational public policies in the area of inclusion. It concludes with the importance of understanding that the concept is relational and dynamic, that must imply not only integrating the concept into public policies but necessarily designing with the presence of other new modes of relationship. El siguiente artículo analiza mediante diversos autores de la filosofía contemporánea, el concepto de inclusión como un concepto polisémico y problemático que tiene al menos tres nudos conceptuales: el reconocimiento del otro como núcleo básico, la diversidad identitaria que debe ser asumida como proliferación continua de diferencias y la participación como modalidad relacional. El análisis se realiza por medio del método de análisis documental de políticas públicas educacionales chilenas del área de la inclusión. Se concluye con la importancia de comprender que el concepto es relacional y dinámico, eso debe implicar no solo integrar el concepto a las políticas públicas sino necesariamente diseñar con presencia de otros los nuevos modos de relación.