• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Tarapacá
  • Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Tarapacá
  • Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología
  • View Item

DESIGN AND EVALUATION OF THE PARENTAL SKILLS INTERVENTION PROGRAM APRENDER A CRECER

DISEÑO Y EVALUACIÓN DEL PROGRAMA DE INTERVENCIÓN EN COMPETENCIAS PARENTALES APRENDER A CRECER

Author
García Parodi, María Pía

Romero Parada, Carolina

Chesta Saffirio, Sergio

Full text
https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/326
Abstract
The lack of interventions focused on parenthood and based on evidence of families in trial for child abuse/endangerment, in Chile, inspired the design and evaluation of the results obtained by the Program "Aprender a Crecer" regarding parenting capabilities and stress, in families at psychosocial risk in the Región de Los Rios. A mixed design of concurrent triangulation was carried out with pre (T1), post (T2), and follow-up (T3), no control group, which was complemented with a qualitative study. PSI 4SF and E2P tools were applied to 34 guardians and organized 3 focal groups. After the implementation of the Aprender a Crecer program, parental stress in general diminished significantly and per domain, meanwhile parental capabilities improved in all areas, visualizing itself (the program) as a relevant form of intervention for guardians in trial for child abuse. 
 
La escasez de intervenciones centradas en la parentalidad y basadas en evidencia en familias judicializadas por maltrato infantil, en Chile, instó a diseñar y evaluar los resultados del Programa Aprender a Crecer en cuanto a estrés y capacidades parentales, en familias en riesgo psicosocial en la Región de los Ríos. Se realizó un diseño mixto de triangulación concurrente con pre (T1), post (T2) y seguimiento (T3). Se aplicaron los instrumentos PSI 4-SF y E2P a 34 cuidadores y se realizaron 3 grupos focales. Tras implementar el programa, descendió significativamente el estrés parental general y por dominios, mientras que en competencias parentales mejoraron todas las áreas, visualizándose como una propuesta atingente de intervención para cuidadores judicializados por malos tratos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB