DESIGN AND EVALUATION OF THE PARENTAL SKILLS INTERVENTION PROGRAM APRENDER A CRECER
DISEÑO Y EVALUACIÓN DEL PROGRAMA DE INTERVENCIÓN EN COMPETENCIAS PARENTALES APRENDER A CRECER
Author
García Parodi, María Pía
Romero Parada, Carolina
Chesta Saffirio, Sergio
Abstract
The lack of interventions focused on parenthood and based on evidence of families in trial for child abuse/endangerment, in Chile, inspired the design and evaluation of the results obtained by the Program "Aprender a Crecer" regarding parenting capabilities and stress, in families at psychosocial risk in the Región de Los Rios. A mixed design of concurrent triangulation was carried out with pre (T1), post (T2), and follow-up (T3), no control group, which was complemented with a qualitative study. PSI 4SF and E2P tools were applied to 34 guardians and organized 3 focal groups. After the implementation of the Aprender a Crecer program, parental stress in general diminished significantly and per domain, meanwhile parental capabilities improved in all areas, visualizing itself (the program) as a relevant form of intervention for guardians in trial for child abuse. La escasez de intervenciones centradas en la parentalidad y basadas en evidencia en familias judicializadas por maltrato infantil, en Chile, instó a diseñar y evaluar los resultados del Programa Aprender a Crecer en cuanto a estrés y capacidades parentales, en familias en riesgo psicosocial en la Región de los Ríos. Se realizó un diseño mixto de triangulación concurrente con pre (T1), post (T2) y seguimiento (T3). Se aplicaron los instrumentos PSI 4-SF y E2P a 34 cuidadores y se realizaron 3 grupos focales. Tras implementar el programa, descendió significativamente el estrés parental general y por dominios, mientras que en competencias parentales mejoraron todas las áreas, visualizándose como una propuesta atingente de intervención para cuidadores judicializados por malos tratos.