Show simple item record

DISEÑO Y EVALUACIÓN DEL PROGRAMA DE INTERVENCIÓN EN COMPETENCIAS PARENTALES APRENDER A CRECER

dc.creatorGarcía Parodi, María Pía
dc.creatorRomero Parada, Carolina
dc.creatorChesta Saffirio, Sergio
dc.date2023-03-24
dc.date.accessioned2023-05-09T16:02:03Z
dc.date.available2023-05-09T16:02:03Z
dc.identifierhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/326
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/225440
dc.descriptionThe lack of interventions focused on parenthood and based on evidence of families in trial for child abuse/endangerment, in Chile, inspired the design and evaluation of the results obtained by the Program "Aprender a Crecer" regarding parenting capabilities and stress, in families at psychosocial risk in the Región de Los Rios. A mixed design of concurrent triangulation was carried out with pre (T1), post (T2), and follow-up (T3), no control group, which was complemented with a qualitative study. PSI 4SF and E2P tools were applied to 34 guardians and organized 3 focal groups. After the implementation of the Aprender a Crecer program, parental stress in general diminished significantly and per domain, meanwhile parental capabilities improved in all areas, visualizing itself (the program) as a relevant form of intervention for guardians in trial for child abuse. en-US
dc.descriptionLa escasez de intervenciones centradas en la parentalidad y basadas en evidencia en familias judicializadas por maltrato infantil, en Chile, instó a diseñar y evaluar los resultados del Programa Aprender a Crecer en cuanto a estrés y capacidades parentales, en familias en riesgo psicosocial en la Región de los Ríos. Se realizó un diseño mixto de triangulación concurrente con pre (T1), post (T2) y seguimiento (T3). Se aplicaron los instrumentos PSI 4-SF y E2P a 34 cuidadores y se realizaron 3 grupos focales. Tras implementar el programa, descendió significativamente el estrés parental general y por dominios, mientras que en competencias parentales mejoraron todas las áreas, visualizándose como una propuesta atingente de intervención para cuidadores judicializados por malos tratos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Tarapacáes-ES
dc.relationhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/326/263
dc.rightsDerechos de autor 2023 María Pía García Parodi, Carolina Romero Parada, Sergio Chesta Saffirioes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceLÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 18 (2023): Continuous Publication [CP]en-US
dc.sourceLÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 18 (2023): Publicación continua [PC]es-ES
dc.source0718-5065
dc.source0718-1361
dc.titleDESIGN AND EVALUATION OF THE PARENTAL SKILLS INTERVENTION PROGRAM APRENDER A CRECERen-US
dc.titleDISEÑO Y EVALUACIÓN DEL PROGRAMA DE INTERVENCIÓN EN COMPETENCIAS PARENTALES APRENDER A CRECERes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeTextoes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record