DESIGN AND EVALUATION OF THE PARENTAL SKILLS INTERVENTION PROGRAM APRENDER A CRECER
DISEÑO Y EVALUACIÓN DEL PROGRAMA DE INTERVENCIÓN EN COMPETENCIAS PARENTALES APRENDER A CRECER
dc.creator | García Parodi, María Pía | |
dc.creator | Romero Parada, Carolina | |
dc.creator | Chesta Saffirio, Sergio | |
dc.date | 2023-03-24 | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T16:02:03Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T16:02:03Z | |
dc.identifier | https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/326 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/225440 | |
dc.description | The lack of interventions focused on parenthood and based on evidence of families in trial for child abuse/endangerment, in Chile, inspired the design and evaluation of the results obtained by the Program "Aprender a Crecer" regarding parenting capabilities and stress, in families at psychosocial risk in the Región de Los Rios. A mixed design of concurrent triangulation was carried out with pre (T1), post (T2), and follow-up (T3), no control group, which was complemented with a qualitative study. PSI 4SF and E2P tools were applied to 34 guardians and organized 3 focal groups. After the implementation of the Aprender a Crecer program, parental stress in general diminished significantly and per domain, meanwhile parental capabilities improved in all areas, visualizing itself (the program) as a relevant form of intervention for guardians in trial for child abuse. | en-US |
dc.description | La escasez de intervenciones centradas en la parentalidad y basadas en evidencia en familias judicializadas por maltrato infantil, en Chile, instó a diseñar y evaluar los resultados del Programa Aprender a Crecer en cuanto a estrés y capacidades parentales, en familias en riesgo psicosocial en la Región de los Ríos. Se realizó un diseño mixto de triangulación concurrente con pre (T1), post (T2) y seguimiento (T3). Se aplicaron los instrumentos PSI 4-SF y E2P a 34 cuidadores y se realizaron 3 grupos focales. Tras implementar el programa, descendió significativamente el estrés parental general y por dominios, mientras que en competencias parentales mejoraron todas las áreas, visualizándose como una propuesta atingente de intervención para cuidadores judicializados por malos tratos. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Tarapacá | es-ES |
dc.relation | https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/326/263 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 María Pía García Parodi, Carolina Romero Parada, Sergio Chesta Saffirio | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | LÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 18 (2023): Continuous Publication [CP] | en-US |
dc.source | LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 18 (2023): Publicación continua [PC] | es-ES |
dc.source | 0718-5065 | |
dc.source | 0718-1361 | |
dc.title | DESIGN AND EVALUATION OF THE PARENTAL SKILLS INTERVENTION PROGRAM APRENDER A CRECER | en-US |
dc.title | DISEÑO Y EVALUACIÓN DEL PROGRAMA DE INTERVENCIÓN EN COMPETENCIAS PARENTALES APRENDER A CRECER | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Texto | es-ES |