Evaluation of Mapuche people from a historical evidentiality: a multimodal and critical discourse analysis
Valoración del pueblo mapuche desde la evidencialidad histórica: un análisis crítico y multimodal del discurso
dc.creator | Oteíza, Teresa | |
dc.creator | Franzani, Paola | |
dc.date | 2023-02-13 | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T18:34:51Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T18:34:51Z | |
dc.identifier | http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/3082 | |
dc.identifier | 10.29344/0717621X.46.3082 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/225457 | |
dc.description | Abstract This article focuses on the multimodal construction of the historical testimonies about the Mapuche people included in official History textbooks for primary education in Chile. The objective of the study is to examine the representation and evaluation of the Mapuche people in the colonial period from a critical and multimodal perspective. This analysis is based on the theoretical and methodological approach of functional systemic semiotics and explores the verbal and visual historical testimonies, considering in a particular way the symbolic representation of the images and the verbal and visual value construction of the historical testimonies from the appraisal system. The most relevant results of this analysis show different levels of multimodal coherence between visual and verbal historical documents. Therefore, the verbal mode highlights, through an evaluative prosody of negative integrity, the naturalized vision of the Mapuche people as an inferior race, incapable and of little value and, therefore, enslaveable. Their ethical attributes and negative capacity also represent them as responsible for the abusive conditions to which they were subjected during the colony. The visual mode, on the contrary, rescues the warrior Mapuche, although it also gives prominence to evaluations of negative integrity, through epistemic and axiological icons that reinforce the ideologies of racialization and primitivization of a Mapuche people considered violent and backward. | en-US |
dc.description | Este artículo se centra en la construcción multimodal de los testimonios históricos sobre el pueblo mapuche incluidos en textos escolares oficiales de historia para la enseñanza primaria en Chile. El objetivo del estudio es examinar la representación y valoración del pueblo mapuche en el periodo de la colonia desde una perspectiva crítica y multimodal. Este análisis se basa en un enfoque teórico y metodológico de la semiótica sistémico funcional y explora los testimonios históricos verbales y visuales considerando de manera particular la representación simbólica de las imágenes y la construcción valorativa verbal y visual de los testimonios históricos desde el sistema de valoración. Los resultados más relevantes de este análisis muestran diferentes niveles de coherencia multimodal entre los documentos históricos visuales y verbales. Así, el modo verbal destaca, a través de una prosodia evaluativa de integridad negativa, la visión naturalizada del pueblo mapuche como una raza inferior, incapaz y de poco valor y, por lo tanto, esclavizable. Sus atributos éticos y de capacidad negativa los representa, además, como responsables de las condiciones abusivas a las que estuvieron sometidos durante la colonia. El modo visual, por el contrario, rescata al mapuche guerrero, aunque también le da prominencia a evaluaciones de integridad negativa, a través de íconos epistémicos y axiológicos que refuerzan las ideologías de racialización y primitivización de un pueblo mapuche considerado violento y atrasado. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Católica Silva Henríquez | es-ES |
dc.relation | http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/3082/2745 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Literatura y Lingüística | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | Literatura y Linguística; No. 46 (2022): Literatura y Lingüística; 389-426 | en-US |
dc.source | Literatura y Lingüística; Núm. 46 (2022): Literatura y Lingüística; 389-426 | es-ES |
dc.source | 0717-621X | |
dc.source | 0716-5811 | |
dc.subject | multimodal discourse studies, visual historical testimonies, Mapuche people, APPRAISAL system; multimodal coherence | en-US |
dc.subject | coherencia multimodal | es-ES |
dc.subject | estudio multimodal del discurso | es-ES |
dc.subject | pueblo Mapuche | es-ES |
dc.subject | sistema de VALORACIÓN | es-ES |
dc.subject | testimonios históricos visuales | es-ES |
dc.title | Evaluation of Mapuche people from a historical evidentiality: a multimodal and critical discourse analysis | en-US |
dc.title | Valoración del pueblo mapuche desde la evidencialidad histórica: un análisis crítico y multimodal del discurso | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo revisado por pares | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
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Literatura y Lingüística
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