El Learning as an activity system and the knowledge of argentinean secondary school students about language in educational virtualization during the pandemic
El aprendizaje como sistema de actividad y los saberes de estudiantes secundarios argentinos sobre la lengua en la virtualización educativa durante la pandemia
Abstract
This study describes the configuration and dynamics of the virtual learning activity system during the pandemic in secondary education. Specifically, it examines the knowledge of secondary students about the use of the language to solve virtual oral and written activities, facilitations and difficulties. The foundations are framed in the constructivist sociocultural perspective of learning and the third-generation model of Yrjo Engeström’s Activity Theory. The methodology is based on the application of a survey of closed and open questions to 288 students from public and private secondary education schools in the province of Buenos Aires. The results show that the virtual learning activity system was oriented towards reproductive learning and preserved the face-to-face formats. The students contributed a variety of reflections on their knowledge of language use. The most noted facilitator was the possibility to work at their own pace. The difficulties focused on oral and written comprehension and expression activities that required greater autonomy in learning. Este estudio describe la configuración y las dinámicas del sistema de actividad virtual de aprendizaje en la educación secundaria, durante la pandemia. En lo específico, examina los saberes de los estudiantes secundarios sobre el uso de la lengua para resolver las actividades orales y escritas virtuales y las facilidades o dificultades que se les presentaron.
Los fundamentos del estudio se enmarcan en la perspectiva sociocultural constructivista del aprendizaje y el modelo de tercera generación de la Teoría de la Actividad de Yrjo Engeström. La metodología se basa en la aplicación de una encuesta de preguntas cerradas y abiertas a 288 estudiantes de instituciones de educación secundaria, públicas y privadas de la provinciade Buenos Aires, Argentina. Los resultados muestran que el sistema de actividad de los aprendizajes virtuales se orientó hacia el aprendizaje reproductivo y conservó formatos de la modalidad presencial. Los estudiantes aportaron variadas reflexiones acerca de sus saberes sobre el uso de lengua.La facilidad más señalada fue la posibilidad de trabajar a su propio ritmo. Las dificultades se focalizaron en actividades de comprensión y expresión oral y escrita que requerían una mayor autonomía en el aprendizaje.