Show simple item record

El aula trasciende a lo social: pragmática del pensamiento crítico

dc.creatorCruz Picón, Pablo Emilio
dc.creatorHernández Correa, Lady Jazmín
dc.date2021-12-31
dc.date.accessioned2023-05-09T18:39:04Z
dc.date.available2023-05-09T18:39:04Z
dc.identifierhttps://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/10124
dc.identifier10.29393/PA69-10ATPL20010
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/225478
dc.descriptionThis article constitutes a thoughtful approach to socio-pedagogical connotations of the pragmatic incidence of critical thinking in society. To this end, the reflective exercise was contextualized from a qualitative paradigm, addressing an exploratory-descriptive approach that, based on the analysis of documentary research, founded the state of the art, as well as the typologies and theories that support it, since its traceability places the methodological intentionality. Then, the educational significance of the examined variables was related to social functionality. Among the results, it is evident that the pragmatics of criticality in the social sphere is specified in the proposition “build humanity”. It is concluded that the classroom transcends to the social as it strengthens dialogue in the community, moving away from relativism, dogmatism and cognitive totalitarianism in order to form participatory citizenship from rationality, autonomy, humility and intellectual freedom.en-US
dc.descriptionEste artículo constituye una aproximación reflexiva a las connotaciones socio-pedagógicas de la incidencia pragmática del pensamiento crítico en la sociedad. Para ello, el ejercicio reflexivo se contextualizó desde un paradigma cualitativo, abordando un enfoque exploratorio-descriptivo que, a partir del análisis de la investigación documental, fundamentó el estado del arte,así como las tipologías y teorías que lo sustentan, ya que su trazabilidad sitúa la intencionalidad metodológica. Luego, se relacionó la significación educativa de las variables examinadas con la funcionalidad social. Entre los resultados, se evidencia que la pragmática de la criticidad en el ámbito social se concreta en la proposición “construir humanidad”. Se concluye que el aula trasciende a lo social al fortalecer el diálogo en la comunidad, alejándose del relativismo, el dogmatismo y el totalitarismo cognitivo para formar una ciudadanía participativa desde la racionalidad, la autonomía, la humildad y la libertad intelectual.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación - Universidad de Concepción. Concepción, Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/10124/9419
dc.rightsDerechos de autor 2021 Universidad de Concepciónes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePaideia Revista de Educación; No. 69 (2021); 53-73en-US
dc.sourcePaideia Revista de Educación ; Núm. 69 (2021); 53-73es-ES
dc.source2452-5154
dc.source0716-4815
dc.subjectAprendizajees-ES
dc.subjecteducaciónes-ES
dc.subjecthabilidades-ES
dc.subjectmedio sociales-ES
dc.subjectpedagogíaes-ES
dc.subjectpensamientoes-ES
dc.subjectLearningen-US
dc.subjecteducationen-US
dc.subjectabilityen-US
dc.subjectsocial environmenten-US
dc.subjectpedagogyen-US
dc.subjectthoughten-US
dc.titleThe classroom transcends to the social: pragmatics of critical thinkingen-US
dc.titleEl aula trasciende a lo social: pragmática del pensamiento críticoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record