The Deweysian “experience”: Validity of a problematic philosophical category in the current chilean context
La “experiencia” deweysiana: Vigencia de una categoría filosófica problemática en el contexto chileno actual
Author
Valderrama Aguayo, Iván Jesús
Abstract
The paper objective is to ponder the historical importance and the contemporary validity of the Deweysian “experience” as an analytical category that promotes the development of critical educational system, which are contextualized and appropriate to the current Chilean educational model. Firstly, it begins with a historical review of the socio-cultural context in which Deweysian theory emerged, emphasizing the importance of its educational proposal based on “experience” as an essential complement to educational reflection. Secondly, the importance of the category of “experience” for the development of a pedagogical theory is pondered. As a conclusion, it is discussed, regarding the validity of the analyzed Deweysian category, within the framework of the contemporary Chilean educational context and its possibilities of intervening to improve learning from a critical and contextualized view of its doing. Este trabajo tiene como objetivo ponderar la importancia histórica relativa y la vigencia contemporánea de la “experiencia” deweysiana como categoría analítica de pensamiento que promueve el desarrollo de proyectos educativos críticos, contextualizados y atingentes a las necesidades del modelo educativo chileno actual. Como metodología de trabajo, se inicia realizando una revisión histórica del contexto socio-cultural en el cual germina la teoría deweysiana, relevando la importancia de su propuesta educativa basada en la “experiencia concreta” como complemento insustituible de la reflexión teórico educativa. En un segundo momento, se relevan los aspectos a partir de los cuales trasciende la categoría de “experiencia” como sustrato que posibilita el desarrollo de una teoría pedagógica general. A modo de conclusión, se discurre, respecto de la vigencia de la categoría deweysiana analizada en el marco del contexto educativo chileno contemporáneo y sus posibilidades de intervenir para la mejora de los aprendizajes, desde una mirada crítica y contextualizada de su hacer.