Uses of Language by the Consultant in Psychoeducational Consultation Processes: a Scoping Review of Two Decades
Usos del lenguaje por parte del asesor en procesos de asesoramiento psicoeducativo: una revisión de alcance de dos décadas
Author
Soto , Rodolfo
Minguela, Marta
Onrubia, Javier
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2903910.7764/PEL.60.1.2023.9
Abstract
Psychoeducational consultation is a process that seeks to improve teaching practices and to develop the autonomy of the educational agents involved. This process is constituted as a conversation, in which the uses of the consultant’s language play a critical role. This article presents a scope review of the scientific evidence published between the years 2000 and 2020 regarding the consultant’s discursive resources, i.e., their uses of language in processes of psychoeducational consultation. This review pursues the dual objective of mapping scientific evidence published over this period, and of identifying some of the practical implications derived from this evidence. The results have been organized into three areas, which represent the thematic cores around which the scientific efforts in the area have focused. These areas are the communicative positions of the psychoeducational consultants and consultees in terms of control, the main discursive resources used by psychoeducational consultants, and the effects of the use of certain discursive resources by the psychoeducational consultants in the consultation process. The review allowed us to identify diverse resources and guidelines for professional practice, and reveals that the field is plural both conceptually and methodologically, and that it is still emergent. El asesoramiento psicoeducativo es un proceso que busca la mejora de las prácticas educativas y el desarrollo de la autonomía de los agentes educativos implicados. Este proceso se constituye como una conversación en la que los usos del lenguaje del asesor juegan un rol crítico. El artículo presenta una revisión de alcance de la evidencia científica publicada entre 2000 y 2020 en relación con los recursos discursivos del asesor, es decir, con sus usos del lenguaje en procesos de asesoramiento psicoeducativo, con el doble objetivo de mapear dicha evidencia e identificar algunas implicaciones prácticas que se derivan de ella. Los resultados se han organizado en torno a tres cuestiones: las posiciones comunicativas de asesores y asesorados en términos de control, los principales recursos discursivos que usan los asesores, y los efectos sobre el proceso de asesoramiento del uso de determinados recursos discursivos por parte de los asesores. La revisión ha permitido identificar una importante base de recursos y orientaciones para la práctica y revela que el área de estudio tiene un carácter plural a nivel conceptual y metodológico, y una naturaleza emergente y no consolidada.