Beginner Teachers’ Work During Pandemic in Vulnerable Contexts According to Novice Teachers and Directives
El trabajo de profesores principiantes en pandemia en contextos vulnerables según docentes noveles y directivos
Author
Barria-Herrera, Pamela
Villalobos Vergara, Paula
Pasmanik, Diana
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/4435910.7764/PEL.60.1.2023.8
Abstract
This research describes teachers and principals’ experiences related to the work by beginner teachers in vulnerable contexts in pandemic times. The paper’s objective is to understand the complex reality of a critical period that, instead of the usual catastrophes and disasters that have a more limited scope, has extended in time. It is expected to contribute to the development of knowledge about teaching and its contextual conditions that would allow the tracking of teaching work as it adapts to the changes that may arise as a result of the pandemic. Using a qualitative-interpretative paradigm, 14 public school teachers in their second year of professional exercise and eight of their principals were interviewed. Data analysis show changes in teaching associated to remote work. These occur, firstly, through transformations in the organization, the work space and pedagogical priorities; secondly, consequences such as teacher discomfort, new teaching-learning conditions and strategies are made evident; lastly, the modulation of established interpersonal relationships is exposed, among which the role of other teachers, educational assistants and managers stands out. Esta investigación describe las experiencias de docentes y directivos respecto del trabajo de profesores principiantes en contextos vulnerables en tiempos de pandemia. Así, se busca comprender la realidad compleja de un período crítico que, a diferencia de las usuales de catástrofes o desastres de carácter acotado, se prolonga. Se espera contribuir al desarrollo de conocimiento sobre el trabajo docente y sus condiciones contextuales para permitir su seguimiento en la medida en que se transforma y adapta a los cambios que se susciten en el desarrollo de la pandemia y su abordaje. Desde un paradigma cualitativo-interpretativo,se entrevistó a 14 profesores en su segundo año de ejercicio profesional en colegios públicos de la Región Metropolitana de Santiago y a ocho de sus directivos. Los análisis muestran cambios en el trabajo docente asociados con la modalidad remota. Estos ocurren, en primer lugar, mediante las transformaciones en la organización, el espacio de trabajo y en las prioridades pedagógicas y, en segundo lugar, se evidencias sus consecuencias, como malestar docente, nuevas condiciones y estrategias de enseñanza-aprendizaje. Por último, se expone la modulación de las relaciones interpersonales establecidas, entre las cuales se destaca el rol de otros profesores/as, asistentes de la educación y directivos/as.