Potential of the Use of Ludic-literary Activities in Early Literacy
Potencialidades del uso de actividades lúdico-literarias en la comprensión lectora inicial
Author
Maina, Melisa
Papalini, Vanina
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/4804910.7764/PEL.60.1.2023.2
Abstract
This article presents the results of a longitudinal quasi-experimental research that shows the potential benefits of the implementation of 22 ludic-literary activities in the initial stages of learning, favoring reading comprehension. The quasi-experimental methodology involved a pedagogical intervention through a systematic development of a set of 22 specifically designed ludic-literary activities that were developed in four schools in the city of Córdoba (Argentina) with 154 children. The article focuses on the analysis of the results of the pre-test, which assesses reading habits at home prior to the classroom intervention, and those of the post-test of reading comprehension. The article focuses on the analysis of the access to and experience with reading and the reading comprehension achieved by two groups of students (intervened and compared) over two school years. The post-test consisted of a validated reading test adapted to the groups. The study shows that the experimental groups performed better in reading comprehension than the control groups. Este artículo presenta los resultados de una investigación cuasiexperimental longitudinal que aborda los potenciales beneficios de la implementación de actividades lúdico-literarias en los estadios iniciales del aprendizaje, que favorecen la comprensión lectora. El diseño cuasiexperimental implicó una intervención didáctica mediante un desarrollo sistemático de un conjunto de 22 actividades lúdico-literarias que se desarrollaron en cuatro escuelas de la ciudad de Córdoba (Argentina) con 154 niños participantes. El artículo se centra en el análisis del acceso y experiencia con la lectura y de la comprensión lectora alcanzada por dos grupos de estudiantes (intervenidos y comparados) a lo largo de dos años escolares. El pretest utilizado consistió en un cuestionario con preguntas cerradas realizadas al grupo familiar sobre los hábitos de lectura (frecuencia, formas de lectura, material utilizado, gustos literarios y participación en prácticas culturales). El post-test consistió en un test de lectura validado y adaptado a los grupos. El estudio muestra que los grupos experimentales tuvieron un mejor desempeño en lectura comprensiva que los grupos comparación.