• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

“Negotiating Gender”. Internship Experiences of Female Students From Vocational-Technical Education

“Negociando el género”. Experiencias de práctica profesional de estudiantes mujeres de Educación Técnico Profesional

Author
Sevilla, María Paola

Montecinos, María Jesús

Valdebenito, María José

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/48933
10.7764/PEL.60.1.2023.6
Abstract
Internships are essential for student trajectories of Vocational-Technical Education (VTE), as they allow the reinforcement of learning achieved in the classroom and provide knowledge and vocational maturity that can only be completed in the labor context. This article shows the difficulties that female students face in male-dominated Vocational-Technical Education (VTE) programs during their experiences of internship in the workplace. To do this, based on 29 interviews of female graduates from these programs, we analyze the process of doing and undoing gender, and how women negotiate their gender when facing discrimination in the companies that host them as practitioners. The findings reveal women´s adjustment strategies that combine resistance and acceptance in a context where companies do not adjust their dynamics and practices to integrate them. Instead, women adapt their behaviors to the cultural norms of implicit and explicit sexism in the learning workplaces. Thus, the arrival of all female students to the companies is an opening act, which requires them to conquer their own space configured from exceptionality. This situation reduces the potential of apprenticeships to drive successful transitions to the labor market.
 
Las prácticas profesionales son clave en las trayectorias educativo-laborales de estudiantes de Educación Técnico Profesional (ETP), pues permiten validar los aprendizajes logrados en el aula y entregan conocimientos y madurez vocacional que solo se logran en el contexto laboral. Este artículo muestra las dificultades que enfrentan las estudiantes mujeres de carreras masculinizadas de la ETP durante sus experiencias de práctica profesional. Para ello, con base en 29 entrevistas a tituladas de estas carreras, analiza cómo las jóvenes hacen y des-hacen el género, y cómo negocian la forma de ser mujer ante las discriminaciones que enfrentan en las empresas que las acogen como practicantes. Los hallazgos dan cuenta del despliegue de estrategias que combinan resistencia y aceptación en un contexto en el que las empresas no ajustan sus dinámicas y prácticas para integrar a las mujeres, sino que son estas quienes adaptan sus comportamientos a las normas culturales de un sexismo implícito y explícito. Así, la llegada de toda estudiante mujer a las empresas se constituye en un acto inaugural, donde las protagonistas deben ganarse un espacio que se configura desde la excepcionalidad, lo que obstruye el potencial de las prácticas profesionales de impulsar transiciones exitosas al mundo laboral. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB