Show simple item record

Genealogía de la colaboración en educación

dc.creatorArmijo Cabrera, Muriel
dc.date2022-06-28
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1951
dc.descriptionNowadays, collaboration appears as a key element in the new shared international educative rhetoric, known as “21st Century Competencies”. This paper presents the results from an historical and bibliographical analysis that investigates the genealogy of the notion of collaboration and its spread through Latin America. It aims to explain how does the notion of collaboration unfold through time, what does it mean for various approaches and in which traditions does it anchor. First, we distinguish cooperative learning and collaborative learning models, developed by social psychologists in the second half of the 20th century, as teaching methods. Then we present the universe of cooperative pedagogies that emerge since the 19th century in Europe, most of all known through the movement of the New School, and that questioned the traditional teaching. Third, this paper focuses on the model of the Modern School created by the French pedagogue Célestin Freinet, which is still relevant today. His pedagogical movement is rooted in a heterodox political critic where he articulates the Marxist perspective with anarchistic tradition. Its strength lies in the isomorphism between students and teachers practices, building cooperative networks at local and international levels.en-US
dc.descriptionEn la actualidad, la colaboración aparece como un elemento clave en la nueva retórica educativa internacional compartida, conocida como “Competencias para el siglo XXI”. Este artículo presenta los resultados de un análisis histórico y bibliográfico que indaga la genealogía de la noción de colaboración en educación y su difusión en América latina. Pretende explicar cómo se despliega la noción de colaboración en el tiempo, qué significa en los distintos enfoques y en qué tradiciones se anclan. Primero, se distinguen los modelos de aprendizaje cooperativo y aprendizaje colaborativo desarrollados por los psicólogos sociales en la segunda mitad del siglo XX, como métodos de enseñanza. Luego, se presenta el universo de las pedagogías cooperativas que surgen desde el siglo XIX en Europa, sobre todo conocidas a través del movimiento de la Escuela Nueva, y que cuestionaron la enseñanza tradicional. Tercero, el artículo se focaliza en el modelo de la Escuela Moderna creado por el pedagogo francés Célestin Freinet, que sigue vigente en laactualidad. Su movimiento pedagógico se ancla en una crítica política heterodoxa donde articula la perspectiva marxista con la tradición anarquista. Su fuerza reside en el isomorfismo entre prácticas de los estudiantes y de los docentes, construyendo redes de trabajo cooperativo a nivel local e internacional.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1951/2546
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista Electrónica Diálogos Educativoses-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Electrónica Diálogos Educativos. REDE; Vol. 19 Núm. 35 (2018); 49-69es-ES
dc.source0718-1310
dc.titleGenealogy of the collaboration in educationen-US
dc.titleGenealogía de la colaboración en educaciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record