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SCENES FROM VISUAL CULTURE DRUGS, ADVERTISING AND LITERATURE (1880-1920)

Escenas de la cultura visual: droga, publicidad y literatura (1880-1920)

Author
Contreras, Álvaro

Full text
https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/70739
Abstract
I study three areas of visual culture linked to drugs and their relations with the HispanicAmerican fin-de-siècle (nineteenth and twentieth centuries) literature: the visibility of drug objects in painting and some literary practices of decadentism; the way in which certain performativity is constituted in the modernist scenarios of consumption, an artistic iconography of drunkenness and the processes of subjectivation associated with the image of a relaxed, meditative or exasperated body; and the examination of drug images in advertising that appear in the magazines of the time and their critical connections with a literary narrative where the ethnographic journey (within the city or in the geopolitical boundaries of the nation) and the exploration of the limits of sensibility are intertwined. I consider it useful to discuss a certain idea of a crossing or border -cultural, geographical, social, sensorial- from the images of painting and advertising, and how these draw thresholds of perception from which diverse sensitive experiences are produced. Similarly, I think it is important to rethink these different aspects of visual culture related to drug use in order to reposition images and texts in a dynamic cultural and sensorial frontier, and thus try to shake up the maps of modernist consumption.
 
Este trabajo propone el estudio de tres zonas de la cultura visual hispanoamericana sobre las drogas y sus relaciones con la literatura de entresiglos (XIX-XX): la visibilidad de ese objeto droga en la pintura y en algunas prácticas literarias del decadentismo; la manera en que se constituye cierta performatividad en los escenarios modernistas del consumo, una iconografía artística de la ebriedad y de los procesos de subjetivación asociados a la imagen de un cuerpo distendido, meditativo o exasperado; y el examen de aquellas imágenes publicitarias sobre drogas que recorren las revistas y magazines de la época y sus conexiones críticas con una narrativa literaria donde se entrelazan el viaje etnográfico (en la ciudad o en los linderos geopolíticos de la nación) y la exploración de los límites de la sensibilidad. Considero útil discutir cierta idea de cruce o borde –cultural, geográfico, social, sensorial– desde las imágenes de la pintura y la publicidad, y cómo estas trazan umbrales de percepción a partir de los cuales se producen diversas experiencias sensibles. De igual modo, creo necesario volver a pensar en estos diferentes aspectos de la cultura visual relacionada con el consumo de drogas a fin de reponer las imágenes y los textos en una dinámica frontera cultural y sensorial, e intentar así sacudir los mapas del consumo modernista.
 
Metadata
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