Show simple item record

Artes del retrato en Patricio Marchant

dc.creatorValderrama, Miguel
dc.date2023-05-24
dc.date.accessioned2023-05-26T15:23:33Z
dc.date.available2023-05-26T15:23:33Z
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/70744
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230319
dc.descriptionBased on a discussion of the composition and presentation of Escritura y temblor, a posthumous book by Chilean philosopher Patricio Marchant, the article sets out to examine the ways in which a work is taught, exhibited or shown. These modes of exhibition and teaching warn that the themes of exhibition, documentation, and in general the meaning attributed to archival activities, are inscribed in space and time as an enduring perceptual and cognitive disposition. Pablo Oyarzun and Willy Thayer, as editors of Escritura y temblor, work in the order of the archive as curatorial artists of a work, insofar as they invent a form of presentation, a mode of exhibition, a figure of thought. Interrogating these figures of exhibition and thought demands interrogating the relations that Marchant’s writing establishes with the visual arts and with portraiture.en-US
dc.descriptionA partir de una discusión de la forma de composición y presentación de Escritura y temblor, libro póstumo del filósofo chileno Patricio Marchant, el artículo se propone examinar los modos en que una obra se enseña, se exhibe o se expone. Estos modos de exhibición y enseñanza advierten que los temas de la exposición, de la documentación y, en general, del significado atribuido a las actividades archivadoras, se inscriben en el espacio y en el tiempo como una disposición perceptiva y cognitiva perdurable. Pablo Oyarzun y Willy Thayer, en tanto editores de Escritura y temblor, trabajan en el orden del archivo como artistas curadores de una obra, en tanto inventan propiamente una forma de presentación, un modo de exposición, una figura de pensamiento. Interrogar esas figuras de exposición y pensamiento demanda interrogar las relaciones que la escritura de Marchant establece con las artes visuales y con el retrato.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/70744/73137
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Chilena de Literaturaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; No. 107 (2023): Mayo; pp. 183-211en-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 107 (2023): Mayo; pp. 183-211es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; n. 107 (2023): Mayo; pp. 183-211pt-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.titleTHE ART OF PORTRAITURE IN PATRICIO MARCHANTen-US
dc.titleArtes del retrato en Patricio Marchantes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record