• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Norte
  • Estudios Atacameños
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Norte
  • Estudios Atacameños
  • View Item

Ethnicity and school choice (or school avoidance) on Easter Island

La Etnicidad en la (des) elección de escuela en Isla de Pascua

Author
Corvalán Rodríguez, Javier

Full text
http://revistas.ucn.cl/index.php/estudios-atacamenos/article/view/4380
10.22199/issn.0718-1043-2022-0011
Abstract
This article analyzes the reasons mothers on Easter Island enroll their children in one of the three elementary schools on the island. Even though the public school offers a curriculum closer to the Rapanui language and culture than the other two subsidized private schools, a significant number of Rapanui families choose the latter two schools, which almost all non-local (continental) families also attend. Ethnicity (Rapanui and continental families) is a priority aspect for data collection and analysis in this study. After interviewing 30 mothers from both ethnic groups, including mothers of mixed families, researchers concluded that ethnicity discourse (we/they) are present in decisions to choose or avoid a school. This discourse intermingles with other social representations of the family and children’s future in a globalized world.
 
Se analizan las razones de madres que habitan Isla de Pascua para escolarizar a sus hijos en educación básica en algunos de los tres colegios de la isla que ofrece este nivel educativo. Tal proceso se lleva a cabo en un escenario en el cual uno de los establecimientos –el público- tiene una oferta educativa más cercana a la lengua y cultura rapanui que los otros dos colegios privado subvencionados a los cuales, sin embargo, asiste una cantidad importante de familias rapanui, en tanto las familias no locales (continentales) tienden a preferir casi totalmente estos últimos establecimientos. Para efectos de la recolección y análisis de la información, se prioriza el aspecto de etnicidad presente en este territorio (familias rapanui y continentales) entrevistando a 30 madres de ambos grupos étnicos incluyendo aquellas que pertenecen a familias mixtas. Se concluye que discursos relacionados con la etnicidad (nosotros/ellos) están presentes tanto para elegir escuelas como para evitarlas, lo que se entremezcla con otras representaciones sociales de la familia y del futuro de los hijos frente a un mundo globalizado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB