The Potosi-Cobija colonial route and the old-new praxis of Andean mercantile models
La ruta colonial de Potosí a Cobija y la vieja nueva praxis de modelos andinos mercantiles
Author
García-Albarido, Francisco
Full text
http://revistas.ucn.cl/index.php/estudios-atacamenos/article/view/500310.22199/issn.0718-1043-2022-0013
Abstract
This article discusses colonial mercantile transport models on the Potosí-Cobija route in light of remaining evidence of native transport praxis. First, researchers use XVIII and XIX century documents to localize the route for subsequent remote sensing and archaeological survey. The results, including evidence of a system of traditional rest stops (pascanas) and shepherd settlements, suggest that native efforts played a crucial role in early mercantile flows. One commonality among native transport practices, even during Inca and Bourbon times, is their independence from any official road infrastructure. Thus, a system of inns testifies to the influence of the Spanish Enlightenment on the Potosí-Cobija route. While the route itself was the result of continuous flows of native people, its story reflects the fusion of mercantile and Andean transportation models and practices. Synthesis of archaeological and historical information suggests early colonial flows under Inca canons of roads and inns (tambos), followed by post-Toledo partial merchantilization with muleteers and mule trains, and Andean implementation of Bourbon dictates in the wake of Bolivian independence. Este artículo discute la implementación de los modelos mercantiles del transporte en el caso de la ruta Potosí-Cobija a la luz de las evidencias de la propia praxis nativa. Primero, la ruta colonial es localizada sobre la base de documentos del siglo XVIII e inicios del XIX para ser objeto de teledetección e inspección arqueológica. Los resultados demuestran la prominencia del trabajo nativo como motor de los flujos mercantiles, lo que es observado en un sistema de lugares tradicionales de descanso (pascanas) y asentamientos de pastores. La continuidad en las prácticas indígenas incluye la independencia de infraestructuras oficiales, incluso en épocas Inca y Borbónica, aunque un sistema de postas arqueológicas testimonia la materialización del modelo ilustrado español en la ruta. Se propone que la ruta es fruto del movimiento nativo, pero que su biografía responde a la fusión de modelos y prácticas mercantiles y andinas de transporte. La síntesis de datos arqueológicos e históricos sugiere un movimiento temprano bajo cánones inca en caminos y tambos, seguido por la parcial mercantilización post Toledana de arrieros y trajines y de la implementación andina de los deseos borbónicos después de la independencia.