(De)contructing the Corte de Casangate: First approaches to a rock-art sitein Los Llanos de La Rioja (Argentina)
(De)construyendo el Corte de Casangate: Primeras aproximaciones a un sitio rupestre de Los Llanos de La Rioja (Argentina)
Author
Gilardenghi, Esteban Ezequiel
Muzzigoni, Tomaso
Biurrun, Hector Ambrosio
Tissera, Luis
Pastor, Sebastián
Full text
http://revistas.ucn.cl/index.php/estudios-atacamenos/article/view/507410.22199/issn.0718-1043-2022-0031
Abstract
This article presents an initial approach to the rock art at Corte de Casangate, located in the Los Llanos region of the La Rioja Province, Argentina. First, the article analyzes the motifs and their location based on their place within the logic of local archaeological landscapes. Then, it examines iconographic, technical and contextual aspects of the motifs to assess interregional connections with relatively contemporary rock art in neighboring areas, known today as the La Rioja, Córdoba and San Juan provinces. This research also addresses the issue of establishing a production sequence for the engravings based on formal analysis, superpositions and differences in the tones of the patinas. To help contextualize the rock art under study, it analyzes connections to other relevant materialities at the site and in the Los Llanos region, including the milling facilities. Comprehensive examination of these elements contributes to understanding local and regional landscapes and to the network of interaction that is sustained by processes of information circulation and visual communication. En este artículo se presenta un primer acercamiento al arte rupestre del sitio Corte de Casangate, ubicado en la región de Los Llanos de la provincia de La Rioja, Argentina. En primera instancia se presenta un análisis del lugar a partir de su inserción en la lógica de los paisajes arqueológicos locales. Luego se evalúan las conexiones regionales con áreas vecinas, en las actuales provincias de La Rioja, Córdoba y San Juan, a partir de la consideración de aspectos iconográficos, técnicos y contextuales. Otras problemáticas refieren a la secuencia de producción de los grabados, establecida a partir del análisis formal, de superposiciones, de las diferencias en las tonalidades de las pátinas, por un lado, y a las articulaciones con otras materialidades relevantes en el lugar y el área, como las instalaciones para la molienda por otro. El examen de estos elementos aporta a la comprensión de los paisajes locales y regionales, así como la red de interacciones sostenida en parte por procesos de circulación de información y comunicación visual.