Show simple item record

Inclusión y exclusión de músicas populares urbanas en el discurso de directivos de carreras universitarias

dc.creatorJorquera Rossel, Raúl Alberto
dc.date2023-05-09
dc.date.accessioned2023-06-01T14:47:51Z
dc.date.available2023-06-01T14:47:51Z
dc.identifierhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/248
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230508
dc.descriptionAs part of a broader investigation, the results of a study that aimed to know the position of directors of university careers of initial teacher training in Chile regarding the inclusion of urban popular music in the training of teachers of the specialty are presented. Through semi-structured interviews, the discourse of seven directors and career directors is analyzed from the perspective of the two categories generated: Inclusion and exclusion of these types of music. The results reflect tensions between positions close to the "Jesuit" and "conservatory" educational models as well as the "formalist aesthetic paradigm" with positions linked to the praxial philosophical approach. The need then arises to continue deepening the reflection on the inclusion of this music in the initial training of teachers in the specialty, without losing focus on the relevance of considering the contexts and the real educational needs of the student body as a center of educational process.en-US
dc.descriptionComo parte de una investigación de mayor alcance, se presentan los resultados de un estudio que tuvo como objetivo conocer la posición de directivos de carreras universitarias de formación inicial docente en Chile frente a la inclusión de músicas populares urbanas en la formación del profesorado de la especialidad. A través de entrevistas semiestructuradas, se analiza el discurso siete directoras y directores de carrera desde la perspectiva de las dos categorías generadas: Inclusión y exclusión de estas músicas. Los resultados reflejan tensiones entre posiciones cercanas a los modelos educativos “jesuita” y “de conservatorio” además del “paradigma estético formalista” con posiciones vinculables al enfoque filosófico praxial. Surge entonces la necesidad de seguir profundizando la reflexión en torno a la inclusión de estas músicas en la formación inicial del profesorado de la especialidad, no perdiendo el foco sobre la relevancia que tiene considerar los contextos y las reales necesidades educativas del estudiantado como centro de proceso educativo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Talcaes-ES
dc.relationhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/248/223
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 2 (2022); 182-201en-US
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 2 (2022); 182-201es-ES
dc.source0719-5389
dc.source0718-7017
dc.subjectmúsicas populares urbanases-ES
dc.subjectformación inicial docentees-ES
dc.subjectparadigmas educativoses-ES
dc.subjecteducación musicales-ES
dc.subjecturban popular musicen-US
dc.subjectinitial teacher trainingen-US
dc.subjecteducational paradigmsen-US
dc.subjectmusic educationen-US
dc.titleINCLUSION AND EXCLUSION OF URBAN POPULAR MUSIC IN THE DISCOURSE OF DIRECTORS OF UNIVERSITY CAREERSen-US
dc.titleInclusión y exclusión de músicas populares urbanas en el discurso de directivos de carreras universitariases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record