• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aporía
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aporía
  • View Item

THE OBJECT AND AESTHETIC PERCEPTION IN MIKEL DUFRENNE’S PHENOMENOLOGY OF ART

EL OBJETO Y LA PERCEPCIÓN ESTÉTICA EN LA FENOMENOLOGÍA DEL ARTE DE MIKEL DUFRENNE

Author
Silva Gálvez, Nicolás

Full text
https://ojs.uc.cl/index.php/aporia/article/view/62915
10.7764/aporia.25.62915
Abstract
This article problematizes both the notion of “aesthetic object” and that of “aestheticperception” by Mikel Dufrenne (1910-1995). Dufrenne proposes a phenomenologicalontology of the aesthetic object based on the “world” that this object configures for itself.However, he does not fully clarify what he means by “aesthetic perception” and, therefore,the status of the “aesthetic object” itself becomes confused. To solve this problem, I presentwhat the French philosopher understands as an aesthetically perceived object and the worldthat he arranges for himself. Then, I focus on the notion of “world” understood in the way ofphenomenology, to understand what the world of such an object is based on. Next, I proposea brief examination of the three moments in which aesthetic perception is configured andborn. Along with this, I refer to the question of depth and the feeling that a subject gives offfrom an aesthetic object. Finally, some light is given for the understanding of notions suchas “aesthetic object” and “aesthetic perception” within the framework of Mikel Dufrenne’sphenomenology of art.
 
Este artículo problematiza tanto la noción de “objeto estético” como la de “percepción estética” de Mikel Dufrenne (1910-1995). Dufrenne propone una ontología fenomenológica del objeto estético fundamentada en el “mundo” que este objeto configura para sí mismo. Empero, no aclara del todo a qué se refiere con “percepción estética” y, por ello, deviene confuso el estatuto del “objeto estético” mismo. Para resolver esta problemática expongo lo que el filósofo francés entiende por objeto estéticamente percibido y el mundo que dispone para sí mismo. Luego, me centro en la noción de “mundo” entendida a la manera de la fenomenología, con el fin de comprender en qué estriba el mundo de un objeto tal. Enseguida, propongo un breve examen de los tres momentos en que se configura y nace la percepción estética. Junto a ello, me refiero a la cuestión de la profundidad y del sentimiento que un sujeto desprende desde un objeto estético. Para finalizar, se dan ciertas luces para la comprensión de nociones como la de “objeto estético” y “percepción estética” en el marco de la fenomenología del arte de Mikel Dufrenne.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB