Show simple item record

EL OBJETO Y LA PERCEPCIÓN ESTÉTICA EN LA FENOMENOLOGÍA DEL ARTE DE MIKEL DUFRENNE

dc.creatorSilva Gálvez, Nicolás
dc.date2023-06-07
dc.date.accessioned2023-06-16T15:23:20Z
dc.date.available2023-06-16T15:23:20Z
dc.identifierhttps://ojs.uc.cl/index.php/aporia/article/view/62915
dc.identifier10.7764/aporia.25.62915
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230535
dc.descriptionThis article problematizes both the notion of “aesthetic object” and that of “aestheticperception” by Mikel Dufrenne (1910-1995). Dufrenne proposes a phenomenologicalontology of the aesthetic object based on the “world” that this object configures for itself.However, he does not fully clarify what he means by “aesthetic perception” and, therefore,the status of the “aesthetic object” itself becomes confused. To solve this problem, I presentwhat the French philosopher understands as an aesthetically perceived object and the worldthat he arranges for himself. Then, I focus on the notion of “world” understood in the way ofphenomenology, to understand what the world of such an object is based on. Next, I proposea brief examination of the three moments in which aesthetic perception is configured andborn. Along with this, I refer to the question of depth and the feeling that a subject gives offfrom an aesthetic object. Finally, some light is given for the understanding of notions suchas “aesthetic object” and “aesthetic perception” within the framework of Mikel Dufrenne’sphenomenology of art.en-US
dc.descriptionEste artículo problematiza tanto la noción de “objeto estético” como la de “percepción estética” de Mikel Dufrenne (1910-1995). Dufrenne propone una ontología fenomenológica del objeto estético fundamentada en el “mundo” que este objeto configura para sí mismo. Empero, no aclara del todo a qué se refiere con “percepción estética” y, por ello, deviene confuso el estatuto del “objeto estético” mismo. Para resolver esta problemática expongo lo que el filósofo francés entiende por objeto estéticamente percibido y el mundo que dispone para sí mismo. Luego, me centro en la noción de “mundo” entendida a la manera de la fenomenología, con el fin de comprender en qué estriba el mundo de un objeto tal. Enseguida, propongo un breve examen de los tres momentos en que se configura y nace la percepción estética. Junto a ello, me refiero a la cuestión de la profundidad y del sentimiento que un sujeto desprende desde un objeto estético. Para finalizar, se dan ciertas luces para la comprensión de nociones como la de “objeto estético” y “percepción estética” en el marco de la fenomenología del arte de Mikel Dufrenne.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Filosofía. Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttps://ojs.uc.cl/index.php/aporia/article/view/62915/50329
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceAporia · International Journal for Philosophical Investigations; No. 25 (2023): Aporia · International Journal for Philosophical Investigations; 61-71en-US
dc.sourceAporía · Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas; Núm. 25 (2023): Aporía · Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas; 61-71es-ES
dc.source0719-9589
dc.source0718-9788
dc.subjectObjeto estético · Percepción estética · Fenomenología · Obra de artees-ES
dc.subjectAesthetic object · Aesthetic perception · Phenomenology · Work of arten-US
dc.titleTHE OBJECT AND AESTHETIC PERCEPTION IN MIKEL DUFRENNE’S PHENOMENOLOGY OF ARTen-US
dc.titleEL OBJETO Y LA PERCEPCIÓN ESTÉTICA EN LA FENOMENOLOGÍA DEL ARTE DE MIKEL DUFRENNEes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticlesen-US
dc.typeArtículoses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record