Artists observing at the machines that monitor us
Artistas que vigilan las máquinas que nos vigilan
dc.creator | Montero, Valentina | |
dc.creator | Villalobos, Paloma | |
dc.date | 2023-06-30 | |
dc.date.accessioned | 2023-07-03T20:08:01Z | |
dc.date.available | 2023-07-03T20:08:01Z | |
dc.identifier | https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/68114 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-1529.2023.68114 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230604 | |
dc.description | This article provides an overview of both theoretical and artistic previous works developed by different disciplines questioning the role of surveillance devices in the digital age. Its aim is to analyze how, since the 1970s, various artists have used the closed circuit device, and more recently, webcams, with the purpose of creating visual narratives pointing out that the massive use of vision technologies has led to naturalizing surveillance and its camouflage in our daily lives. Methodologically, we have identified and assembled works that operate, on the one hand, aiming to dismantle coercive control tactics; on the other, works that criticize the apparent neutrality with which panoptic systems have become omnipresent in society. | en-US |
dc.description | Este artículo realiza un recorrido por referentes teóricos y obras artísticas de distintas disciplinas que cuestionan el lugar de los dispositivos de vigilancia en la era digital. Su objetivo es analizar cómo desde finales de la década de 1970 diversos artistas han utilizado el dispositivo del circuito cerrado y, más recientemente, las webcams con el propósito de crear narrativas visuales que anuncian que el uso masivo de las tecnologías de la visión derivó en la normalización de la vigilancia y su camuflaje en nuestro día a día. Metodológicamente, hemos identificado y reunido obras que operan, por un lado, con el afán de desmontar las tácticas coercitivas de control; por otro, obras que critican la aparente neutralidad con que los sistemas panópticos se han vuelto omnipresentes en la sociedad. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Comunicación e Imagen | es-ES |
dc.relation | https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/68114/73486 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Valentina Montero, Paloma Villalobos | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | Comunicación y Medios; Vol. 32 No. 47 (2023): Monographic: Communication and surveillance society; 78-89 | en-US |
dc.source | Comunicación y Medios; Vol. 32 Núm. 47 (2023): Monográfico: Comunicación y sociedad de la vigilancia; 78-89 | es-ES |
dc.source | 0719-1529 | |
dc.source | 0716-3991 | |
dc.subject | Arte | es-ES |
dc.subject | vigilancia | es-ES |
dc.subject | máquinas de visión | es-ES |
dc.subject | sociedad de control | es-ES |
dc.subject | representación automatizada | es-ES |
dc.subject | art | en-US |
dc.subject | surveillance | en-US |
dc.subject | vision machines | en-US |
dc.subject | control systems | en-US |
dc.subject | automated representations | en-US |
dc.title | Artists observing at the machines that monitor us | en-US |
dc.title | Artistas que vigilan las máquinas que nos vigilan | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Comunicación y Medios
[0-9]{4}