• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Ethno-national foreign school concentration: A new form of educational discrimination and exclusion? The case of Santiago of Chile

Concentración escolar extranjera etno-nacional: ¿Una nueva forma de discriminación y exclusión educativa? El caso de Santiago de Chile

Author
Mendoza-Mendoza, Ilsa

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7109
10.4067/S0718-07052022000400013
Abstract
From the perspective of foreign parents and guardians, this study aims to describe the sociocultural characteristics of foreign school concentration in two public schools in Santiago. A mixed sequential explanatory methodological approach in two stages was used, however, the qualitative approach was more prevalent. Thus, in the first quantitative stage, a non-experimental, a cross-sectional design based on a questionnaire with a descriptive scope was used. The second stage was a qualitative phenomenological interpretive type through semi-structured interviews to deepen and clarify the results obtained in the first stage. The results indicate that the sociocultural and economic characteristics present in the school concentration of foreign students could crystallize processes of social exclusion that foreign groups live in different spaces of the Chilean society.
 
El estudio tiene por objetivo describir las características socioculturales de la concentración escolar extrajera en dos establecimientos educacionales municipales de la región Metropolitana, desde la perspectiva de padres y apoderados/as extranjeros/as. Se utilizó un enfoque metodológico mixto explicativo secuencial en dos etapas, no obstante, se ofreció mayor preponderancia al enfoque cualitativo. De este modo, en la primera etapa de tipo cuantitativo, se optó por un diseño no experimental, transversal, de alcance descriptivo mediante cuestionario. La segunda etapa del trabajo fue de tipo cualitativo fenomenológico interpretativo a través de entrevistas semi- estructuradas con la finalidad de profundizar y clarificar los resultados obtenidos en la primera etapa. Los resultados indican que las características socioculturales y económicas presentes en la concentración escolar extranjera podrían cristalizar procesos de exclusión social que vivencian determinados colectivos extranjeros en distintos espacios de la sociedad chilena.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB