Show simple item record

El primer año como docente de Educación Secundaria en España

dc.creatorSánchez-Urán, Lucía
dc.creatorRappoport, Soledad
dc.creatorThoilliez, Bianca
dc.creatorMonarca, Héctor
dc.date2023-06-09
dc.date.accessioned2023-07-03T21:09:41Z
dc.date.available2023-07-03T21:09:41Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7113
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000400097
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230674
dc.descriptionThis study aims at understanding how they live the first year of teaching, secondary school teachers in Spain. We inquire into what difficulties they have, the support received, their concerns and expectations, and the changes they experience regarding all of them. We designed a longitudinal study with a biographical-narrative approach. The participants were 10 beginning teachers up to three years of experience in their teaching careers. The data analysis was carried out from two perspectives: paradigmatic and narrative, in order to build up each singular professional story. Results show factors that can attenuate or accentuate the shock of the first year, as well as perceived changes regarding the own practices and the teaching profession. The discussion confirms the theoretical developments of the international literature review. Also, identify some relevant features that should be taken into consideration for design of initiatives to improve the induction processes of beginning teachers in Spain.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este trabajo es comprender cómo viven el primer año de docencia, profesores de educación secundaria. Indagamos en qué dificultades y preocupaciones tienen, qué apoyos reciben, sus expectativas y los cambios que experimentan referidos a ellos durante sus inicios. Para ello, se planteó un diseño longitudinal, de enfoque biográfico-narrativo, en el que participaron 10 docentes de menos de tres años de experiencia. El análisis de los datos siguió dos perspectivas: paradigmática y narrativa, a fin de construir historias profesionales. Los resultados muestran factores que pueden atenuar o acentuar el “shock” inicial del primer año, así como cambios percibidos en torno a la propia tarea y la profesión docente. En línea con investigaciones previas en el contexto internacional, la discusión sugiere atender los factores institucionales para el diseño de iniciativas destinadas a mejorar el proceso de iniciación a la profesión docente en el contexto español.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7113/8156
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 4 (2022); 97-115en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 4 (2022); 97-115es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectdesarrollo profesional docentees-ES
dc.subjectenseñanza secundariaes-ES
dc.subjectestudio biográfico-narrativoes-ES
dc.subjectestudio longitudinales-ES
dc.subjectprofesores principianteses-ES
dc.subjectbeginning teachersen-US
dc.subjectlife storiesen-US
dc.subjectlongitudinal studyen-US
dc.subjectprofessional developmenten-US
dc.subjectsecondary educationen-US
dc.titleThe first year as a Secondary Education teacher in Spainen-US
dc.titleEl primer año como docente de Educación Secundaria en Españaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record