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Conversación y mirada en aulas urbanas y rurales de primer grado

dc.creatorVillalta, Marco
dc.creatorAssael Budnik, Cecilia
dc.creatorLebeer, Jo
dc.creatorSegovia Fernandez, Ariel
dc.date2023-06-09
dc.date.accessioned2023-07-03T21:09:41Z
dc.date.available2023-07-03T21:09:41Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7115
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000400137
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230676
dc.descriptionThe aim of this study was to analyze the effect of different types of regulatory exchanges and gaze of teachers on their students during real-time classroom interactions in the first year of urban and rural primary school. The study is descriptive using quantitative methodology. Twenty-nine female teachers of urban and rural schools in Chile participated. A real lesson was filmed where the teachers used eye tracking lenses. Two types of regulatory exchanges were recorded: mediated (MRE) and only regulatory exchanges (RE). The fixation time of the teachers’ gaze on students’ faces was determined. Results indicate that: (1) The average range of teacher fixation on students’ faces is significantly higher in rural classroom teachers compared to urban classroom teachers; (2) the structure of the MRE does not affect the fixation time of gaze of classroom teachers.en-US
dc.descriptionEl objetivo fue analizar el efecto de diferentes tipos intercambio regulatorio y la mirada de los profesores sobre sus alumnos en las interacciones de aula, en el primer año de escuelas primarias urbanas y rurales. El estudio es descriptivo y utiliza metodología cuantitativa. Participaron 29 profesoras de escuelas urbanas y rurales de Chile. Se filmó una clase donde se usaron lentes de seguimiento ocular. Se registraron dos tipos de intercambios regulatorios: mediados (IRM) y sin mediación (IR); se calculó el tiempo de fijación de la mirada de las profesoras en los rostros de los alumnos en dichos intercambios. Se encontró que: (1) El rango promedio de fijación de la mirada de las profesoras en las caras de los estudiantes es significativamente mayor en las aulas rurales comparadas con las aulas urbanas; (2) La estructura del IRM no afecta el tiempo de fijación de la mirada de los profesores de aula.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7115/8158
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 4 (2022); 137-155en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 4 (2022); 137-155es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectdocente de escuela primariaes-ES
dc.subjectinvestigación en el aulaes-ES
dc.subjectinteracciónes-ES
dc.subjectseguimiento de la miradaes-ES
dc.subjectTeoría de la mediaciónes-ES
dc.subjectPrimary school teachersen-US
dc.subjectClassroom researchen-US
dc.subjectInteractionen-US
dc.subjectEye trackingen-US
dc.subjectMediation theoryen-US
dc.titleConversation and gaze in urban and rural first grade classroomsen-US
dc.titleConversación y mirada en aulas urbanas y rurales de primer gradoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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