Show simple item record

Articulación patrimonio-escuela-comunidad: una aproximación cartográfica desde la teoría ecológica de Bronfenbrenner para el aprendizaje situado rural

dc.creatorMuñoz Lira, Ninoska
dc.creatorThibaut, Patricia
dc.date2023-06-09
dc.date.accessioned2023-07-03T21:09:42Z
dc.date.available2023-07-03T21:09:42Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7119
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000400225
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230680
dc.descriptionAlthough local cultural heritage could be a key educational tool for learning in rural contexts, there is little evidence of this area of at the national level. The present article draws on Bronfenbrenner’s ecological model, in order to explore relationships related to local heritage that are connected to situated learning in children and young adults. Methodological guidelines of the Action Research were adopted from a socio-critical paradigm, under which interviews were conducted with education officials, families and neighbors of the school to later develop a cartographic student workshop. The results suggest that the family and informal spaces are the most relevant with respect to heritage socialization. In addition, the relationships between different environments increase the possibilities of situated learning. Finally, it was found that cartographic work constitutes an effective tool for the visibility of local heritage from the perspective of the children and young adults.en-US
dc.descriptionPese a que el patrimonio local puede ser una herramienta educativa clave para el aprendizaje en contextos rurales, existe escasa investigación en esta área a nivel nacional. Este artículo utiliza el modelo ecológico de Bronfenbrenner para explorar las relaciones asociadas al patrimonio local que se conectan con el aprendizaje situado de niños, niñas y adolescentes. Para ello se adoptaron lineamientos metodológicos de la Investigación Acción desde un paradigma socio-crítico, bajo lo cual se realizaron entrevistas a funcionarios/as de la educación, familias y vecinos/as de la escuela para posteriormente desarrollar un taller estudiantil cartográfico. Los resultados sugieren que la familia y los espacios informales se constituyen como los más relevantes para la sociabilización patrimonial. Además, las relaciones entre los diferentes entornos aumentan las posibilidades de aprendizaje situado. Finalmente, la cartografía resulta una herramienta eficaz para la visibilización del patrimonio local desde la perspectiva de los estudiantes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7119/8162
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 4 (2022); 225-246en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 4 (2022); 225-246es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjecteducación rurales-ES
dc.subjectcomunidad educativaes-ES
dc.subjectpatrimonio locales-ES
dc.subjectsociabilización patrimoniales-ES
dc.subjectaprendizaje situadoes-ES
dc.subjectrural educationen-US
dc.subjecteducational communityen-US
dc.subjectlocal heritageen-US
dc.subjectpatrimonial socializationen-US
dc.subjectsituated learningen-US
dc.titleHeritage-school-community articulation: a cartographic approach from Bronfenbrenner’s ecological theory for rural situated learningen-US
dc.titleArticulación patrimonio-escuela-comunidad: una aproximación cartográfica desde la teoría ecológica de Bronfenbrenner para el aprendizaje situado rurales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record