Show simple item record

Participación, ciudadanía y educación inclusiva: posibilidades para pensar al estudiante como sujeto político

dc.creatorJiménez, Luis
dc.creatorValdés, René
dc.date2023-06-09
dc.date.accessioned2023-07-03T21:09:42Z
dc.date.available2023-07-03T21:09:42Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7123
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000400297
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/230684
dc.descriptionThe persistence of a neoliberal and adult-centered educational vision affects student participation in school and therefore the possibility of understanding students as political subjects in contexts of inclusion. In the framework of a case study with an ethnographic approach, we tried to understand student participation in schools with more and less developed inclusive school cultures. The main results indicate that the school with a high inclusive culture has greater organizational spaces for students to get involved in school decisions, while in the school with a low inclusive culture, students only participate in protocolized spaces. Despite the differences, in both schools a peripheral student participation predominates, little transformative and devoid of political action. However, it emerges as a finding that students elaborate their own spaces for participation, constructing political and citizenship discourses from their ways of understanding the world.en-US
dc.descriptionLa persistencia de una visión educativa neoliberal y adultocéntrica afecta la participación escolar del alumnado en la escuela y por lo tanto la posibilidad de entender a los estudiantes como sujetos políticos en contextos de inclusión. En el marco de un estudio de casos con enfoque etnográfico intentamos comprender la participación estudiantil en escuelas con culturas escolares inclusivas más y menos desarrolladas. Los principales resultados señalan que la escuela con alta cultura inclusiva posee mayores espacios organizativos para que el alumnado se involucre en las decisiones escolares, mientras que en la escuela con baja cultura inclusiva los estudiantes solo participan en espacios protocolizados. Pese a las diferencias, en ambas escuelas predomina una participación estudiantil periférica, poco transformadora y desprovista de acción política. No obstante, emerge como hallazgo que los estudiantes elaboran sus propios espacios de participación, construyendo discursos políticos y de ciudadanía desde sus formas de comprensión del mundo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7123/8166
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 4 (2022); 297-315en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 4 (2022); 297-315es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectparticipación estudiantiles-ES
dc.subjectcultura inclusivaes-ES
dc.subjectescuela inclusivaes-ES
dc.subjectstudent participationen-US
dc.subjectinclusive cultureen-US
dc.subjectinclusive schoolen-US
dc.titleParticipation, citizenship and inclusive education: possibilities to think of the student as a political subjecten-US
dc.titleParticipación, ciudadanía y educación inclusiva: posibilidades para pensar al estudiante como sujeto políticoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record