• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Social representations and experiences of sexism in teachers from Santiago and Valparaíso

Representaciones sociales y experiencias de sexismo en profesores y profesoras de Santiago y Valparaíso

Author
Vidal Velis, Francisco

Lillo Muñoz, Daniela

Barrientos Delgado, Jaime

Pérez Zamora, Isabel

Montecinos Molina, Rosa

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7124
10.4067/S0718-07052022000400317
Abstract
Recognizing the school as a fundamental space for gender socialization, the article describes the representations that teachers have about gender, sexuality, sexism in education and recent changes in gender relations. 5 focus groups were held, 4 in Santiago and 1 in Valparaíso between 2018 and 2019, which were analyzed using the NVIVO 11 program. The conclusions indicate that teachers understand the aspects related to sexist education and the factors that reproduce it or question it. Tensions are observed between teachers and students regarding issues of sexism, as well as within the teaching staff, between newly graduated teachers and those who have been teaching for more years. It is recommended to reinforce the initial training of teachers in sexuality and gender and to train already qualified teachers to face the challenges that social changes impose on the educational system.
 
Reconociendo la escuela como espacio fundamental de socialización de género, el artículo describe las representaciones que el profesorado tiene acerca del género, la sexualidad, el sexismo en la educación y los recientes cambios en las relaciones de género. Se realizaron 5 focus groups, 4 en Santiago y 1 en Valparaíso entre 2018 y 2019, los que fueron analizados con el programa NVIVO 11. Las conclusiones indican que los/as docentes comprenden los aspectos relacionados a una educación sexista y los factores que la reproducen o cuestionan. Se observan tensiones entre profesores/as y estudiantes referente a los temas de sexismo, así como también al interior del profesorado, entre profesores/as recién titulados y quienes llevan más años de ejercicio docente. Se recomienda reforzar la formación inicial de profesores/as en sexualidad y género y capacitar a los profesores/as ya titulados para enfrentar los desafíos que los cambios sociales le imponen al sistema educativo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB