Social representations and experiences of sexism in teachers from Santiago and Valparaíso
Representaciones sociales y experiencias de sexismo en profesores y profesoras de Santiago y Valparaíso
Author
Vidal Velis, Francisco
Lillo Muñoz, Daniela
Barrientos Delgado, Jaime
Pérez Zamora, Isabel
Montecinos Molina, Rosa
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/712410.4067/S0718-07052022000400317
Abstract
Recognizing the school as a fundamental space for gender socialization, the article describes the representations that teachers have about gender, sexuality, sexism in education and recent changes in gender relations. 5 focus groups were held, 4 in Santiago and 1 in Valparaíso between 2018 and 2019, which were analyzed using the NVIVO 11 program. The conclusions indicate that teachers understand the aspects related to sexist education and the factors that reproduce it or question it. Tensions are observed between teachers and students regarding issues of sexism, as well as within the teaching staff, between newly graduated teachers and those who have been teaching for more years. It is recommended to reinforce the initial training of teachers in sexuality and gender and to train already qualified teachers to face the challenges that social changes impose on the educational system. Reconociendo la escuela como espacio fundamental de socialización de género, el artículo describe las representaciones que el profesorado tiene acerca del género, la sexualidad, el sexismo en la educación y los recientes cambios en las relaciones de género. Se realizaron 5 focus groups, 4 en Santiago y 1 en Valparaíso entre 2018 y 2019, los que fueron analizados con el programa NVIVO 11. Las conclusiones indican que los/as docentes comprenden los aspectos relacionados a una educación sexista y los factores que la reproducen o cuestionan. Se observan tensiones entre profesores/as y estudiantes referente a los temas de sexismo, así como también al interior del profesorado, entre profesores/as recién titulados y quienes llevan más años de ejercicio docente. Se recomienda reforzar la formación inicial de profesores/as en sexualidad y género y capacitar a los profesores/as ya titulados para enfrentar los desafíos que los cambios sociales le imponen al sistema educativo.